wibako

Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

O czym tylko chcecie :).

Moderatorzy: peckiel, Dj_Francuz

Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez adrinm » 16 Lip 2014 19:29

Witajcie mam radio w walcu, ale jest ono "na krótko" tzn bezpośrednio z akumulatora, ale zdarzyło mi się raz zostawić włączone, ściszone radio na maxa na weekend i niestety w poniedziałek maszynę musiałem ładować, chciałbym aby radio było podłączone poprzez hebel tylko za bardzo nie wiem jak to zrobić bo za heblem jest 24v, a radio na 12.

adrinm
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 13 Mar 2013 09:54

Reklama

simmet

Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Hipo » 16 Lip 2014 20:35

Przetwornica napięcia 24->12V.

Awatar użytkownika
Hipo
Fachoperator

  • Posty: 922
  • Rejestracja: 18 Kwi 2007 21:05
  • Miejscowość: Jarosław
  • Pochwały: 9

Maszyna: 3CX Contractor '08
4CX Sitemaster '07
8030 ZTS '06

Firma: ..,,__--(::) - -__,,..


Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Coval » 16 Lip 2014 20:37

Możesz skorzystać z przekaźnika. 24 v jako sterujący(np.+ po stacyjce), 12 V jako zasilanie radia. Po przekręceniu hebla, nie ma prądu podtrzymującego w przekaźniku (24 v) więc radio zostanie wyłączone. Tylko dobierz odpowiedni przekaźnik pod względem obciążenia. Warto dołożyć bezpiecznik.
Diagnoza i naprawa elektroniki, hydrauliki siłowej oraz silników diesla. Info na PW

Zamiast "Dzięki ", kliknij Pochwała!

Coval
Fachoperator

Maszyna: Żółta

Firma: .


Re: Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez raudek » 16 Lip 2014 20:46

Witaj.
Tylko przetworniica 24/12V, albo radio na 24V(są takie). Żadnych odczepów z mostka grozi to zwarciem pomimo wyłączenia masy!
Pozdrawiam

raudek
Operator

  • Posty: 387
  • Rejestracja: 21 Sty 2014 21:14
  • Miejscowość: Wrcław
  • Pochwały: 25

Maszyna: Mecalac mxt12,O&K MH4 Plus,O&K RH6

Firma: Mar-Bud


Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Qulimax » 17 Lip 2014 09:21

Na forum w dziale 'Giełda' jest moje ogłoszenie o sprzedaży przetwornic 24/12; 7,5A. Są stosowane w maszynach CNH ale nic nie stoi na przeszkodzie aby zamontować gdzie indziej. Instalacja bardzo prosta. 3 przewody: czerwony 24V, zielony wyjście 12V i brązowy 0V.

Qulimax
Pomocnik operatora


Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Piotr mc 85 » 17 Lip 2014 12:16

raudek napisał(a):Żadnych odczepów z mostka grozi to zwarciem pomimo wyłączenia masy!

Oprócz tego w dłuższej perspektywie, jeden akumulator (ten od strony masy) ciągle będzie mniej naładowany niż ten drugi - przerabiałem u siebie (ZL50G). Założyłem przetwornicę i nie ma problemu - jest podłączona na stałe i potrzeba 3-4 miesięcy aby rozładować baterie (nie są duże), więc nie problem.
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Coval » 17 Lip 2014 14:04

raudek napisał(a):Żadnych odczepów z mostka grozi to zwarciem pomimo wyłączenia masy!


Jeżeli dobrze będzie podłączone , to nie ma prawa nic się stać. Masa i tak jest po stronie hebla. Zawsze można bezpiecznik zalożyć. [

Piotr mc 85 napisał(a):Oprócz tego w dłuższej perspektywie, jeden akumulator (ten od strony masy) ciągle będzie mniej naładowany niż ten drugi - przerabiałem u siebie (ZL50G). Założyłem przetwornicę i nie ma problemu - jest podłączona na stałe i potrzeba 3-4 miesięcy aby rozładować baterie (nie są duże), więc nie problem.


Masz rację. Czasami nawet zaśniedziała klema z jednego z akumulatorów powoduje nierównomierne ich ładowanie. Ale jeżeli napięcie ładowania na dwóch akumulatorach będzie takie same, to jest ok. Wszystko zależy od pojemności akumulatora, ładowania oraz poboru mocy przez radio. Pomysł z przetwornicą jest najbardziej bezpieczny.
Diagnoza i naprawa elektroniki, hydrauliki siłowej oraz silników diesla. Info na PW

Zamiast "Dzięki ", kliknij Pochwała!

Coval
Fachoperator

Maszyna: Żółta

Firma: .


Re: Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez raudek » 17 Lip 2014 17:18

Witam.
Przewód z mostka nie jest odłączlany wyłącznikiem masy! Istnieje w związku z tym możliwość wystąpienia zwarcia (pomimo wyłączenia masy) pomiędzy tym przewodem a ((+), lub (-)) instalacji. Naprawdę radzę przetwornicę lub radio na 24V.
Pozdrawiam.

raudek
Operator

  • Posty: 387
  • Rejestracja: 21 Sty 2014 21:14
  • Miejscowość: Wrcław
  • Pochwały: 25

Maszyna: Mecalac mxt12,O&K MH4 Plus,O&K RH6

Firma: Mar-Bud


Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Hipo » 17 Lip 2014 19:39

Ale po co kombinować, mamy XXI wiek i nie ma problemu dziś kupić przetwornicę za pare zł, wszystko bezpiecznie i tak ma być bez druciarni.

Awatar użytkownika
Hipo
Fachoperator

  • Posty: 922
  • Rejestracja: 18 Kwi 2007 21:05
  • Miejscowość: Jarosław
  • Pochwały: 9

Maszyna: 3CX Contractor '08
4CX Sitemaster '07
8030 ZTS '06

Firma: ..,,__--(::) - -__,,..


Re: Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Cortez » 17 Lip 2014 19:44

kolwalki plus o którym mówisz jest jednocześnie masą dla jednego aku wiec zwara może wystąpić, owszem zgadzam się że przekaźnik załatwi sprawę ale to nie potrzebne kombinatorstwo i nie rozwiązuje problemu nierównego poboru prądu. Przetwornica wygrywa :mrgreen:

Cortez
Młodszy operator

Maszyna: Volvo

Firma: V.D.V


Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez korba71 » 17 Lip 2014 20:08

Ja mialem radio z akuma jakiś czas i jak piszecie same problemy ,zrobilem konektorek przy klemie i za każdym razem rozpinałem, troche to bylo klopotliwe ale mialem pewność że nic sie nie stanie ,ja ma dwa wyjscia 24 i 12 v co nie przeszkodzilo koledze wetknac wtyk z cb do 24 v,taką przetwornice zawsze można zabrac ze sobą wynoszac sie z maszyny ,wiec nie bedzie straty .

Awatar użytkownika
korba71
Fachoperator

  • Posty: 2158
  • Rejestracja: 10 Sty 2011 22:38
  • Miejscowość: Chorzów
  • Pochwały: 43

Maszyna: volvoec210blc


Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Coval » 17 Lip 2014 20:43

raudek napisał(a):Przewód z mostka nie jest odłączlany wyłącznikiem masy! Istnieje w związku z tym możliwość wystąpienia zwarcia (pomimo wyłączenia masy) pomiędzy tym przewodem a ((+), lub (-)) instalacji.


A bezpieczniki od czego są? Mimo, że się przepali, dalej masz ryzyko zwarcia? W każdej instalacji może to wystąpić.

raudek napisał(a):Naprawdę radzę przetwornicę lub radio na 24V.


Już pisałem wyżej,że przetwornica jest bezpieczniejsza. Czytaj posty. :wink:

korba71 napisał(a):Ja mialem radio z akuma jakiś czas i jak piszecie same problemy ,zrobilem konektorek przy klemie i za każdym razem rozpinałem, troche to bylo klopotliwe ale mialem pewność że nic sie nie stanie ,ja ma dwa wyjscia 24 i 12 v co nie przeszkodzilo koledze wetknac wtyk z cb do 24 v,taką przetwornice zawsze można zabrac ze sobą wynoszac sie z maszyny ,wiec nie bedzie straty .


Korba ma rację, dla operatora taka przetwornica jest najlepsza. Ja natomiast nie lubię dodatkowych przewodów , telewizorów, zasilaczy, przetwornic ,gps, kamer, cb-radio, ładowarek do komórki albo do PMR , bo potem jest za dużo wszystkiego, i się robi bałagan. Stąd moja propozycja z przekaźnikiem. Odnośnie nierównomiernego ładowania baterii znajdzie się pewnie jakiś sposób (np. radio o małym poborze prądu, tak aby napięcie ładowania 2 baterii było prawie identyczne, w innym przypadku znaczna różnica np. 13.7v i 14.3v, spowoduje uszkodzenie jednego z akumulatorów. Im większe baterie, oraz mniejszy pobór mocy przez radio i mniejsza różnica napięć, tym mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia baterii. Często się spotykam z nierównomiernym ładowaniem akumulatorów bez żadnej ingerencji w układ, i to w młodych maszynach - wystarczy tylko zaśniedziała klema, styki, połączenia itp.)

Dlatego nie neguję waszych propozycji odnośnie przetwornicy :faja:
Ostatnio edytowany przez Coval, 17 Lip 2014 21:30, edytowano w sumie 1 raz
Diagnoza i naprawa elektroniki, hydrauliki siłowej oraz silników diesla. Info na PW

Zamiast "Dzięki ", kliknij Pochwała!

Coval
Fachoperator

Maszyna: Żółta

Firma: .


Re: Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez raudek » 17 Lip 2014 21:29

Witam.
Kolego nie lubisz dodatkowych przewodów, a proponujesz jakiś przekaźnik na pewno schowany koło aku i będzie działał bez dodatkowych przewodów? Przewód aku-radio to co? pajęczyna aż miło! Nie równe ładowanie można usunąć poprzez obciążenie drugiego aku taką samą mocą jak pobiera radio (najlepiej w tym samym czasie). Sama pajęczyna. W razie naprawy instalacji elektryk będzie godny podziwu obserwuąc radosną twórczość i prostotę instalacji.
Pozdrawiam

raudek
Operator

  • Posty: 387
  • Rejestracja: 21 Sty 2014 21:14
  • Miejscowość: Wrcław
  • Pochwały: 25

Maszyna: Mecalac mxt12,O&K MH4 Plus,O&K RH6

Firma: Mar-Bud


Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Coval » 17 Lip 2014 21:37

A gdzie ja pisałem że przekaźnik ma być schowany koło akumulatora? No pokaż, gdzie?

Przekaźnik można zalożyć w skrzynce bezpieczników, często są tam wolne pozycje. Chodziło mi o to, żeby przewodów nie było w kabinie(np. od przetwornicy), lecz żeby były ładnie ukryte pod tapicerką. Pewnie maszyna jest firmy, więc nikt się na to nie zgodzi, aby ktoś chciał sprzęt rozkręcać, ale ja sam osobiście chciałbym mieć gniazdko 12v, a jeśli by go nie było to bym sobie je zainstalował. Większość samochodów ciężarowych mają fabrycznie gniazdka 12v, i jakoś nie rozwiązują to za pomocą przetwornicy założonej w kabinie :faja:
Lecz za pomocą odpowiednich przetworników napięcia w instalacji . I co, elektryk też będzie godny podziwu widząc fabryczne gniazdko 12 v w fabrycznie nowym samochodzie cieżarowym? :mrgreen: Ja po prostu zmierzałem do takiego rozwiązania...

A co powiesz na temat montażu dodatkowo GPS, albo przepływomierzy paliwa, które wymagają odpowiedniej ingerencji w instalacje elektyczną pojazdu, a nawet elektroniczną ze sterownikami np. silnika? Też elektryk będzie godny podziwu? I powie, że to jest druciarstwo?

Przetwornica w tym przypadku, jak pisaliście wyżej - wygrywa, bo jest tania oraz szybka , prosta do montażu i jest bezpieczna , tym bardziej dla operatora.
Diagnoza i naprawa elektroniki, hydrauliki siłowej oraz silników diesla. Info na PW

Zamiast "Dzięki ", kliknij Pochwała!

Coval
Fachoperator

Maszyna: Żółta

Firma: .


Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez raudek » 17 Lip 2014 21:58

Wytłumacz proszę czym różni się przetwornica napięcia od przetworników napięcia w instalacji, która jest zamontowana fabrycznie właśnie w kabinie. Najprostrzym rozwiązaniem jest radio 24V. :!:

raudek
Operator

  • Posty: 387
  • Rejestracja: 21 Sty 2014 21:14
  • Miejscowość: Wrcław
  • Pochwały: 25

Maszyna: Mecalac mxt12,O&K MH4 Plus,O&K RH6

Firma: Mar-Bud


Re: Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Coval » 17 Lip 2014 22:34

Przetwornik jest zintegrowany z instalacją, ładnie schowany i go nie widać. Jest zakładany fabrycznie w samochodzie. Zasada działania w porównaniu do przetwornicy jest niemal identyczna.

Dalej sądzisz że oryginalne gniazdko 12v lub dodatkowy jego montaż jest druciarstwem?(nie bierz pod uwagę przetwornika)
Diagnoza i naprawa elektroniki, hydrauliki siłowej oraz silników diesla. Info na PW

Zamiast "Dzięki ", kliknij Pochwała!

Coval
Fachoperator

Maszyna: Żółta

Firma: .


Re: Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez dawidk » 18 Lip 2014 18:35

Jest jeszcze jeden minus zasilania radia z jednego akumulatora... Próba odpalenia przy wyłączonym heblu kończy się spaleniem bezpiecznika w radiu:-) Kierowca zastępuje bezpiecznik kawałkiem druta... i przy drugiej takiej przypadkowej próbie radio szlak trafia :-) Mamy Stara - problem znamy :-)

dawidk
Fachoperator

  • Posty: 1200
  • Rejestracja: 14 Sie 2010 12:30
  • Miejscowość: Bukówiec Górny
  • Pochwały: 43

Maszyna: Kubota kx 36-2, JCB 2CX, Bobcat E14

Firma: "Zielony Zakątek"


Re: Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez Hipo » 19 Lip 2014 12:41

kowalki napisał(a):Większość samochodów ciężarowych mają fabrycznie gniazdka 12v, i jakoś nie rozwiązują to za pomocą przetwornicy założonej w kabinie :faja:
Lecz za pomocą odpowiednich przetworników napięcia w instalacji . I co, elektryk też będzie godny podziwu widząc fabryczne gniazdko 12 v w fabrycznie nowym samochodzie cieżarowym? :mrgreen: Ja po prostu zmierzałem do takiego rozwiązania...



Sory ale pitolisz smutki, w ciężarówce masz normalną przetwornice napięcia 24->12V zamontowaną w kabinie, pod deską, nad deską czy gdzie tam miejsce znają na to. Specjalne przetworniki -> ? co to jakaś technologia kosmiczna ?


Pomijając stare graty, to praktycznie wszystkie auta ciężarowe współczesne mają zasilanie do radia 12V, przygotowane zasilanie 12V pod CB, gniazdko albo nawet dwa na 12V. To wszystko zasilają czasem nawet dwie przetwornice w zależności na jakie obciążenie odbiornikami przewodział instalacje producent.

Awatar użytkownika
Hipo
Fachoperator

  • Posty: 922
  • Rejestracja: 18 Kwi 2007 21:05
  • Miejscowość: Jarosław
  • Pochwały: 9

Maszyna: 3CX Contractor '08
4CX Sitemaster '07
8030 ZTS '06

Firma: ..,,__--(::) - -__,,..


Re: Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez mm1234 » 19 Lip 2014 12:41

Nie znam instalacji elektrycznej maszyny ale wydaje mi się że pomysł kowalkiego jest najlepszy i najprostszy pod kilkoma warunkami.

Macie 2 akumulatory o tak

+instalacji+akumulator-+akumulator-masa instalacji (zrozumiałe :D ?? ) radio podłączamy tak
+ radio -podpięty za wyłącznikiem masy w maszynie......

Wyłącznik masy odpina nam maszynę i masę radia więc je automatycznie wyłącza proste ??Nie wiem jak jest w nowoczesnych maszynach w starych akumulatory nie były masowane do ramy przed wyłącznikiem masy bo wtedy wyłącznik masy byłby bez sensu :D i takie rozwiązanie działało i nic się nie paliło......grunt to dobrze podłączyć , żeby ktoś nie wymyślił podpinać się z plusem radia do plusa instalacji , a minus do mostka łączącego plus z minusem 2 akumulatorów , bo radio ma masę na obudowie i będzie bum :D

Tak miałem podpięte radio w kamazie(z tym że kamaz nie ma wyłącznika masy , więc na plusie radia założyłem sobie zwykły wyłącznik do lampy stołowej , bo chińskie radia jak wiadomo biorą bardzo dużo prądu nawet kiedy są teoretycznie wyłączone ) , nigdy nie było problemów z nierównym ładowaniem czy wyładowanym jednym aku , fakt że ja miałem słabe chińskie radio i nie robiłem w kamazie dyskoteki :D

a w Sposób opisany podłączyłem starego bumboxa czy jak to się mówi jamnika na baterię(był na kilka paluszków w sumie na 12v ) w starym spychu hanomaga -tam coprawda huk od silnika był taki że flaki wypruwał ale kumpel sobie wkładał małe słuchaweczki douszne pod słuchawki ochronne przed hałasem i słuchał radia :D Zresztą w żadnej starej spycharce nie da się chyba pracować bez nauszników ochronnych , w stalincu jak ma porządną robotę też wycie turba łeb rozrywa , i jedyna opcja na radio to słuchawki douszne pod nauszniki ochronne, wiadomo można mp3 ale trzeba akumulatorki ładować , lepiej się wpiąć w instalację z czymś co ma wyjście na słuchawki , chyba że to dt75 palony na silnik rozruchowy bez świateł i nie ma prądu :D

mm1234
Pomocnik operatora

  • Posty: 90
  • Rejestracja: 31 Mar 2014 21:25

Maszyna: tih 445h

Firma: narazie brak


Re: Jak bezpiecznie podłączyć radio 12V w instalacji 24v.

Postprzez czaki » 19 Lip 2014 16:56

W necie macie duzo info,jak radia samochodowe podlaczac.
Kolego,mm1234...i co,udalo Ci sie wskoczyc na stala robote na spycha?

czaki
Fachoperator

  • Posty: 649
  • Rejestracja: 05 Lut 2011 22:48
  • Miejscowość: Cieszyn
  • Pochwały: 6

Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

cron

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej