wibako

Pytania na egzaminie.

O czym tylko chcecie :).

Moderatorzy: peckiel, Dj_Francuz

Re: Pytania na egzaminie.

Postprzez Mateusz1993 » 11 Cze 2013 08:44

Mateusz1993 napisał(a):10 czerwca mam egzamin na ładowarkę klasa III. Dostałem materiały do nauki od brata który robił kursy na maszyny budowlane. Dokładnie pytania + odpowiedzi



i jest pozytyw :D

na 35 osób zdających, 4 osoby nie zdały.


Opole - INTERWIEDZA

Mateusz1993
Nowicjusz

  • Posty: 20
  • Rejestracja: 30 Kwi 2013 23:12

Reklama

simmet

Pytania na egzaminie.

Postprzez Marcin1434 » 18 Cze 2013 11:10

Witam mam prośbę czy mógłby kto wysłać mi zestaw pytań i odpowiedzi jakie są na egzaminach. Czytając temat widziałem że były wysłane zdaje na III klasę koparko-ładowarek w KOS Knurów. Pytania nie muszą być koniecznie z tego ośrodka jakie były zadawane tylko z różnych z całej polski z góry dziękuje i pozdrawiam.

Mój e-mail: eminok666@gmail.com lub marcin1434@onet.pl , marcin1434@o2.pl ;)

Marcin1434
Nowicjusz

  • Posty: 1
  • Rejestracja: 12 Cze 2013 12:45
  • Miejscowość: Racibórz

Pytania na egzaminie.

Postprzez king1000 » 28 Cze 2013 12:36

Witam,
ja również zdecydowałem się zasilić grono kopaczy i uczęszczam na kurs operator koparki jednonaczyniowej kl III do 0,8 m3, w związku z tym mam kilka pytań.

Niestety wykłady są tak rozplanowane, że nie mogę za bardzo na nie uczęszczać (zmianowa praca), ale gdy tylko mogę to w nich uczestniczę, jak wykuję całe materiały (co dostałem w ośrodku) na blaszkę wystarczy do zdania egzaminów teoretycznych?

Czy po takim kursie to tylko koparki, czy i ładowarki, bo troszkę namieszali mi w głowie, bo jesteśmy pomieszani z grupą koparką-ładowarką i troszkę zgłupiałem?

king1000
Nowicjusz

  • Posty: 4
  • Rejestracja: 28 Cze 2013 12:26

Pytania na egzaminie.

Postprzez Puma91 » 29 Cze 2013 06:59

Chyba robisz kurs na koparki tak ? To z jakiej paki chciałbyś i ładowarkami popylać ? :woot:
A czy jak masz kat prawa jazdy B to możesz jeździć ciężarówkami ? NIE
Jak robisz kurs na koparki to koparki kl III

Puma91
Fizol

  • Posty: 27
  • Rejestracja: 06 Kwi 2013 09:10
  • Miejscowość: Gdańsk

Pytania na egzaminie.

Postprzez king1000 » 30 Cze 2013 10:44

Ok. Jasna sprawa, a co z tymi materiałami starczy się tak obkuć czy nie.

king1000
Nowicjusz

  • Posty: 4
  • Rejestracja: 28 Cze 2013 12:26

Pytania na egzaminie.

Postprzez Puma91 » 30 Cze 2013 11:46

No nauczyć się i wiedzieć ucz się tych pytań odpowiedzi poszukaj na necie jeszcze i myślę że ktoś może Tobie podeslać materiały swoje dodatkowo jeśli na zajęcia za często nie chodzisz

Puma91
Fizol

  • Posty: 27
  • Rejestracja: 06 Kwi 2013 09:10
  • Miejscowość: Gdańsk

Pytania na egzaminie.

Postprzez king1000 » 02 Lip 2013 20:15

Ok. Jeżeli mógłbym to jakby ktoś miał i miał ochotę mi podrzucić jakieś materiały to prosiłbym o coś w tematach:

Technologia wykonywania robót ziemnych.
BHP przy eksploatacji maszyn.
Użytkowanie i obsługa maszyn roboczych.

Jeżeli ktoś posiada zakres z tych tematów to proszę o kontakt na priv. Podeślę maila. Z góry dzięki.

king1000
Nowicjusz

  • Posty: 4
  • Rejestracja: 28 Cze 2013 12:26

Re: Pytania na egzaminie.

Postprzez Semerchet » 09 Lip 2013 20:34

Nie wiem czy już masz po wszystkim. Kilka ważnych informacji na egzamin:

Klin odłamu, sposób obliczania:
Image

Źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... %82amu.svg

Bezpieczna odległość ustawienia maszyny od sieci energetycznych:
Image

Źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... cznych.svg

Ustawienie bramek pod liniami napowietrznymi.
Image

Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... znymi..svg


Pytania które teoretycznie mogą się zdarzyć na egzaminie (wcale nie muszą być takie, plik pdf):
www.angielski.home.pl/4x4/download/pytania.pdf

Jakby się znalazły tam jakieś błędy to poprawimy ;). Pytania opracowane po łebkach. Poczytaj o obsługach (ważne). Warto także znaleźć informacje, jak zachować się na wypadek zerwania linii energetycznych (np. gdy przewód spadnie na koparkę lub stoimy w miejscu gdzie spadł zerwany przewód).
Ostatnio edytowany przez Semerchet 12 Mar 2015 18:17, edytowano w sumie 4 razy

Semerchet
Nowicjusz

  • Posty: 5
  • Rejestracja: 09 Lip 2013 20:22

Pytania na egzaminie.

Postprzez Groblen » 10 Lip 2013 13:45

Na pewno przyda się też innym, bo to dość powszechny problem...

Groblen
Nowicjusz

  • Posty: 2
  • Rejestracja: 03 Lip 2013 19:05

Re: Pytania na egzaminie.

Postprzez Semerchet » 10 Lip 2013 17:45

Dorzucę sposób łączenia akumulatorów:
Image

Źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... C3%B3w.svg

Ważne aby było wiadomo jak zmieniają się parametry po podłączeniu szeregowym i równoległym.

Sposób wyznaczania spadku za pomocą poziomicy:

wyznaczanie spadków za pomocą poziomicy.png
Ostatnio edytowany przez Semerchet 12 Lis 2016 14:19, edytowano w sumie 8 razy

Semerchet
Nowicjusz

  • Posty: 5
  • Rejestracja: 09 Lip 2013 20:22

Re: Pytania na egzaminie.

Postprzez king1000 » 18 Sie 2013 14:26

Ok. Już po egzaminie.(Koparka III kl.) Zasilam grono kopaczy.

Egzamin praktyczny - przerzucić dwa razy łyżką. Plus dwa pytania:
1. Czy w koparce (tej na której zdawaliśmy) jest zmiennik momentu?
2. Jakie znasz metody naciągania gąsienic?

Niestety z teoretycznym nie było tak łatwo. Pierwsze pytanie: dostałem na kartce policzyć klin odłamu wys. 2m dla IV kat. gruntu.
Pech chciał, że razem z nami siedział kolo który w ząb nic nie jarzył, a jego pytania przechodziły na nas. Siedzieliśmy przez niego z egzaminatorem ok. 1,2h. i zostaliśmy przemaglowani ze wszystkich dziedzin. Daliśmy radę i okazało się, że jestem bardzo dobrze przygotowany, a stres zszedł już po klinie odłamu. Chociaż nie byłem na wszystkich wykładach (praca), to te na których byłem przygotowały mnie bardzo dobrze. Cała tajemnica to chodzenie na wykłady plus przejrzenie materiałów dwa dni przed egzaminem i nie da się nie zdać.

Było kilka podchwytliwych pytań: Np. Koparka przewraca się w prawo w którą stronę wyskoczysz z maszyny? Na szczęście nie daliśmy się zrobić bo instruktorzy nas wyczulili na takie pytania.

P.S. Na oko 50 - 60 osób niezdało 2 ( w tym nasz towarzysz) mam nadzieje, ze za miesiąc nie obleje.

king1000
Nowicjusz

  • Posty: 4
  • Rejestracja: 28 Cze 2013 12:26

Re: Pytania na egzaminie.

Postprzez kamil.bagrtrans » 18 Sie 2013 15:11

posiadaczy uprawnien,nie kopaczy :-)

kamil.bagrtrans
Nowicjusz

  • Posty: 1
  • Rejestracja: 21 Mar 2013 10:41

Maszyna: Volvo, Cat, Schaeff


Pytania na egzaminie.

Postprzez marar » 30 Wrz 2013 15:00

Dokładnie. Jak się chodzi na kurs to bez problemu się zdaje :)
Ostatnio edytowany przez peckiel, 30 Wrz 2013 17:17, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Usuń reklamę z podpisu w przeciwnym razie przyznam ostrzeżenie.

marar
Nowicjusz

  • Posty: 3
  • Rejestracja: 18 Gru 2012 10:35

Maszyna: Ursusa U-912 z 1981 roku


Pytania na egzaminie.

Postprzez patyk666 » 29 Paź 2013 22:33

Dobry wieczór. Od wczoraj posiadam uprawnienia na "koładkę" i jednym pytaniem egzaminator mnie zirytował : " Silnik pracuje, bieg załączony, a maszyna nie jedzie - co się stało?" spodziewałem się usterki pochodzenia mechanicznego ale odpowiedział, że "olej w zmienniku się grzeje". Zdałem i cieszę się, potwierdzam, że nie zdają ludzie nie znający podstaw i nie chodzący na zajęcia. Pozdrawiam.

patyk666
Nowicjusz


Re: Pytania na egzaminie.

Postprzez Max65 » 22 Mar 2014 22:40

Może to kogoś zainteresuje co powinien wiedzieć na egzaminie ale o co będzie pytany??? kto to wie

KOPARKO – ŁADOWARKI
1. Z jakich układów zbudowana jest kop.-ład.?
- układ napędowy jazdy, ukł. kierowniczy, ukł. hamulcowy, ukł roboczy,
2. Jakie podstawowe osprzęty posiada koparko ładowarka
- osprzęt koparkowy i osprzęt ładowarkowy
3. Jakie inne osprzęty można zamontować do koparko ładowarki
-- zamiast koparkowego – młot do skuwania, hak, chwytak, zagęszczarka, wiertnica itp.
- zamiast ładowarkowego – widły, ostroga do kręgów, urządzenia czyszczące,
4. Do której kategorii pracujemy bez spulchniania gruntu.
- osprzętem koparkowym do czwartej
- osprzętem ładowarkowym do drugiej
5. Od czego zależy wydajność kop.-łąd.
- od rodzaju kop.-ład, czyli od wielkości naczynia roboczego
- od sprawności maszyny,
- od umiejętności operatora,
- od rodzaju gruntu i warunków atmosferycznych
6. Czym różni się nowoczesna kop.-ład. od starej (Ostrówek)
- nowe posiadają zmiennik a ostrówek sprzęgło cierne,
- przy nowoczesnych można stosować więcej osprzętów roboczych,
- w nowych są lepsze warunki pracy, bezpieczne kabiny, lepsze sterowanie itp.
7. Czy można kop.-ład ze zmiennikiem palić na zaciąg?
- nie można
8. A Ostrówek ?
- można bo posiada sprzęgło cierne
9. Jak przebiega napęd w kop.-lad
- z silnika na sprzęgło lub zmiennik w zależności od kop.-ład, ze zmiennika na skrzynię przekładniową, ze skrzyni wałami napędowymi na most przedni i tylny lub jeden(tylny), a stamtąd na przekładnie boczne (zwolnice) i na koła
10. Jak działa układ roboczy?
- pompa hydrauliczna tłoczy olej pod ciśnieniem ok. 140-160 [atm] w zależności od typu kop.-ład na rozdzielacz, sterując rozdzielaczem podajemy olej na siłowniki układu sterowania łyżką do koparki lub łyżką do ładowarki, z siłowników olej przez rozdzielacz wraca do zbiornika.
11. Jak działa układ skrętu?
- olej tłoczony jest od rozdzielacza typu orbital. Skręcenie kierownicy powoduje przepływ oleju do siłownika skrętu dwustronnego działania i możemy skręcać w lewo lub w prawo.
12. Jak postępować przy wymianie przewodu hydraulicznego?
- ustawiamy maszynę w bezpiecznym miejscu, opuszczamy wysięgnik tak, aby z siłownika maksymalnie wypchać olej, gasimy silnik, odprężamy układ hydrauliczny ruszając dźwignią rozdzielacza, odczekujemy aż olej ostygnie i wymieniamy przewód.
13. Jak należy się zachowywać przy wymianie opony?
- należy spuścić powietrze, aby nie nastąpiło odbicie, i uderzenie operatora pierścieniem zabezpieczającym.
14. Jak należy się zachować gdyby w naczyniu roboczym znalazł się pocisk?
- należy opuścić lekko osprzęt, unieruchomić kop.-ład i nie odchodząc od maszyny, powiadomić najlepiej policję
15. Jak należy odpowietrzać układ hydrauliczny?
- przy uruchomionym silniku należy poruszać osprzętem na maksymalny zasięg od końca do początku ruchu. Powietrze przejdzie do zbiornika i przez zawór za zewnątrz.
16. Ilu ludzi jest potrzebnych do wjazdu kop.-ład na przyczepę?
- dwie osoby, operator i kierujący ruchem operatora przy wjeździe
17. Jak przygotować kop.-ład do przejazdu?
- należy zablokować pedały hamulcowe, musi być sprawny układ hamulcowy, kierowniczy, oświetlenie, zablokowany obrót łyżki, maszyna musi być oczyszczona, usunięte wycieki oleju



HYDRAULIKA SIŁOWA

1. Z czego zbudowany jest układ hydrauliczny?
- zbiornik, przewody, filtry, pompa hydrauliczna, zawory, siłowniki, akumulatory ciśnienia, zamki hydrauliczne, silniki hydrauliczne.
2. Jak zbudowany jest zbiornik oleju hydraulicznego?
- najczęściej tłoczony jest z blachy, musi posiadać wlew z filtrem siatkowym, w dolnej części korek spustowy, może posiadać wziernik do kontroli poziomu oleju, czujnik temp. Oraz zawór odpowietrzający ukł. hydrauliczny
3. Jakie znasz przewody hydrauliczne?
- sztywne i elastyczne, Sztywne to rurki stalowe bez szwu, elastyczne gumowe zbrojone oplotem bawełnianym i siatką metalową.
4. Jakie ciśnienia musza wytrzymać przewody hydrauliczne?
- w zależności od typu maszyny 250 – 400 [atm].
5. Kiedy stosujemy przewody sztywne a kiedy elastyczne?
- sztywne tam gdzie nie zmienia się położenie jednego elementu względem drugiego,
- elastyczne tam gdzie połączone elementy zmieniają względem siebie położenie
6. Czy można łączyć przewody o różnych średnicach przepływu.
- nie, ponieważ nastąpiło by dławienie przepływu, spadek ciśnienia i wzrost szybkości przepływu oleju
7. Po co stosuję się filtry oleju?
- do czyszczenia oleju, aby mieć pewność działania i przedłużyć żywotność elementów hydraulicznych
8. Jakie mogą być filtry?
- jednorazowe i z wymiennym wkładem, które mogą być z tektury, bawełny, siatki metalowej. Budowa filtra zależy od ciśnienia jakie musi wytrzymać.
9. Jak dzielą się pompy hydrauliczne?
- zębate, wielotłoczkowe osiowe i promieniowe, śrubowe i łopatkowe. Najczęściej stosowane są pompy zębate i wielotłoczkowe osiowe.
10. Do jakich ciśnień stosuje się pompy zębate a do jakich wielotłoczkowe?
- zębate w zakresie do 250[atm], a wielotłoczkowe do 350 [atm].
11. Od czego zależy wydajność pompy zębatej?
- od jej budowy tj. od wielkości zębów, (modułu) i obrotów operator ma wpływ tylko na obroty.
12. Od czego zależy wydajność pompy wielotłoczkowej?
- od ilości tłoczków i ich średnicy, skoku tłoczków, która uzależniona jest od wychylenia tarczy napędów i obrotów.
13. Jak odróżnić pompę od silnika hydraulicznego?
Po otworach wlotowym i wylotowym, - przy silniku są o jednakowej średnicy, przy pompie otwór wlotowy (ssący) ma średnicę większą niż wylotowy (tłoczący). Pompa działa zawsze w jednym kierunku.
14. Jak dziela się siłowniki hydrauliczne
- na tłokowe, nurnikowe, teleskopowe, jednostronnego i dwustronnego działania.
15. Kiedy siłownik jest dwustronnego działania?
- w siłowniku dwustronnego działania olej doprowadzany jest pod ciśnieniem ba dwie strony tłoka w zależności od wymaganego kierunku ruchu tłoczyska.
16. Od czego zależy siła na siłowniku, a od czego szybkość poruszania?
- siła zależy od powierzchni tłoka i ciśnienia oleju, a szybkość od czasu napełniania się olejem
17. Który siłownik może być jednostronnego działania?
- tam gdzie tłoczysko może się przesuwać pod jakimś ciężarem, np. wysięgnika osprzętu.
18. Czym różni się siłownik tłokowy od nurnikowego (wyporowego)?
- w tłokowym tłok styka się z cylindrem a w nurnikowym nie. Nurnikowe siłowniki można spotkać przy wózkach podnośnikowych
19. Gdzie i kiedy stosowane są siłowniki teleskopowe?
- tam gdzie potrzebny jest duży skok tłoka np. przy kiprach oraz przy urządzeniach dźwigowych.
20. Co to jest wydajność pompy, a co to jest chłonność silnika?
- wydajność pompy jest to ilość przetłaczanego w jednostce czasu mierzona w l/min, natomiast chłonność silnika to ilość oleju pobieranego przez silnik od pompy w l/min.
21. Jakie znasz zawory hydrauliczne?
- sterujące ciśnieniem i sterujące kierunkiem przepływu oleju.
22. Wymień kilka zaworów sterujących ciśnieniem?
- zawór bezpieczeństwa, przeciążeniowy, krzyżowy. Są to zawory typu grzybkowego lub kulowego.
23. Podaj przykład zawory sterującego kierunkiem przepływu oleju?
- typowym przykładem jest rozdzielacz w maszynach roboczych, gdzie przez przesunięcie suwaka w sekcji rozdzielacza olej kierowany jest do sterowania np. podnoszenia ramienia łyżki.
24. Do czego służy zawór krzyżowy?
- zabezpiecza przed nagłym wzrostem ciśnienia przy zmianie kierunku obrotu wysięgnika i bocznym uderzeniu o przeszkodę.
25. Do czego służą siłowniki hydrauliczne?
- Do wykonywania określonych ruchów osprzętem
26. Do czego służą akumulatory hydrauliczne (hydroakumulatory)?
- ich zadaniem jest gromadzenie oleju pod ciśnieniem w czasie pracy i jak potrzeba oddanie do układu. Utrzymują więc w miarę stałe ciśnienie w układzie hydraulicznym.
27. Jakie są akumulatory hydrauliczne?
- najczęściej gazowe i sprężynowe o różnych rozwiązaniach konstrukcyjnych.
28. Jak działają akumulatory hydrauliczne?
- jeżeli nastąpi gwałtowny wzrost ciśnienia oleju w układzie, olej gromadzi się w akumulatorze
- jeżeli opór zewnętrzny maleje, maleje też ciśnienie w układzie i olej z akumulatora powraca do układu roboczego. A więc akumulator przejmuje gwałtowny ruch ciśnienia oleju z układu hydraulicznego i powoduje tłumienie tego ciśnienia.
29. Do czego służą zamki hydrauliczne?
- są to urządzenia, które zabezpieczają opadnięcie wysięgnika przy awarii (pęknięciu) przewodu hydraulicznego. Najczęściej stosowane w dźwigniach hydraulicznych i pompach do betonu.
30. Co to jest silnik hydrauliczny?
- jest to urządzenie przetwarzające ciśnienie oleju na energię mechaniczną – ruch obrotowy lub posuwisto zwrotny tłoka, pompa podaje olej pod ciśnieniem do silnika, który np., napędza koła jezdne lub rozety napędzające gąsienice.
31. Co to jest zmiennik momentu?
- zmiennik momentu jest to przekładnia hydrokinetyczna zmieniająca moment obrotowy przy zmianie obciążenia zewnętrznego bez zmiany obrotów silnika napędowego
32. Co to jest przełożenie dynamiczne zmiennika i ile ono wynosi oraz co to oznacza?
- przełożenie dynamiczne zmiennika wynosi 1:3,5 i oznacza, że przenoszony moment obrotowy na wale wyjściowym ze zmiennikiem może wzrosnąć 3,5 razy
33. Prze co przenoszony jest moment w zmienniku?
- moment przenoszony jest za pośrednictwem oleju.
34. Czy ostrówka zapalimy na zaciąg?
- tak, (posiada sprzęgło cierne)
35. Czy maszynę ze zmiennikiem zapalimy na zaciąg?
- nie
36. Ile wynosi normalna temp. Oleju w zmienniku podczas pracy?
- średnio wynosi ok. 80 stC
37. Co robimy gdy temperatura wzrośnie do 120 stC?
- zostawiamy silnik na podwyższonych obrotach aż do ostygnięcia oleju.
38. Co się stanie gdy będziemy pracować na oleju rozgrzanym do temp. 120 stC?
- Zniszczymy uszczelniacze.



PODSTAWY ELEKTROTECHNIKI
1. W jakich jednostkach mierzy się:
- napięcie U – w voltach (V)
- natężenie I – w amperach (A)
- opór R – w Ohm (OM)
- moc N – kilowatach (KW)
2. Co jest większe KM czy KW?
- większy jest KW – 1 KW = 1,36 KM
3. Co to jest rozrusznik i do czego służy?
- rozrusznik jest to silnik prądu stałego, służy do uruchamiania silnika spalinowego.
4. Jak działa rozrusznik?
- po włączeniu zapłonu uruchamia się automat rozrusznika (Bendix) – kółko zębate rozrusznika zazębia się z wieńcem zębatym koła zamachowego i następuje uruchomienie silnika. Po zwolnieniu kluczyka kółko zębate (bendix) zostaje wyrzucone z zazębienia z wieńcem.
5. Co jest lepsze: prądnica czy alternator?
- lepszy jest alternator, bo wytwarza prąd przy niskich obrotach, jest lżejszy i mniejszy, nie ma komutatora, który iskrzy i w zasadzie jest bezobsługowy
6. Jaki prąd wytwarza prądnica?
- prądnica wytwarza prąd stały, a alternator prąd zmienny, który jest prostowany najczęściej prostownikiem diodowym.
7. Co jest głównym odbiornikiem prądu w maszynie?
- głównym odbiornikiem jest akumulator.
8. Kiedy uszkodzimy alternator?
- jeżeli przy uruchomionym silniku spalinowym nie będzie odbioru prądu np. odłączymy akumulator, zabrudzone klemy lub słupki akumulatora, przetarcie przewodów w obwodzie ładowania – czyli każda przyczyna powodująca, że wytwarzany prąd przez alternator nie będzie dopływał do akumulatora.
9. Jakie mogą być przyczyny braku lub złego ładowania akumulatora?
- zerwany lub ślizgający pasek, zabrudzone lub nie dokręcone klepy, inna przerwa w obwodzie łądowania, zawieszone lub zużyte szczotki, zabrudzony komutator
10. Jak sprawdzamy naciąg paska klinowego?
- przez naciśnięcie kciukiem – ugięcie powinno wynosić ok. 1,5 cm. Nadmierny naciąg powoduje szybkie zużycie łożysk.
11. Co się stanie jak nie będzie ładowania?
- rozładuje się akumulator.
12. Czy możemy pracować jak nie ma ładowania?
- Nie, najwyżej do zjazdu maszyny w bezpieczne miejsce
13. Jak łączymy akumulatory?
- szeregowo „+” z „-„ i równolegle „+” do „+” a „-„ do „-„. Przy łączeniu szeregowym wzrasta napięcie, a pojemność pozostaje bez zmian, a równolegle wzrasta pojemność a napięcie pozostaje bez zmian.
14. Jak należy łączyć dodatkowy akumulator przy zapalaniu silnika?
- należy łączyć równolegle.
15. Jak sprawdzamy ładowanie akumulatora?
- prze pomiar gęstości elektrolitu aerometrem – pełne naładowanie 1,26 – 1,28 [g/cm3] .
16. Co zrobić przy wystąpieniu zwarcia?
- zgasić silnik, odłączyć akumulator i szukać przyczyny zwarcia.
17. Co dolewamy do akumulatora?
- wodę destylowaną, chyba że wyleje się elektrolit to dolewamy elektrolitu o takiej samej gęstości i tyle samo co się wylało
18. Ile wynosi napięcie na celi?
- ok. 2V – czyli akumulator 6V będzie miał trzy cele
19. W jakich jednostkach określa się pojemność akumulatora?
- w amperogodzinach Ah
20. Który słupek w akumulatorze jest grubszy i dlaczego?
- słupek dodatni – zabezpiecza przed mylnym podłączeniem akumulatora. Chroni ro alternator przed uszkodzeniami.
SILNIKI SPALINOWE
1. Jakie są podstawowe układy silnika?
- tłokowo-korbowy, rozrządu, smarowania(olejenia), chłodzenia, zasilania,
2. Co to jest stopień sprężania i ile on wynosi?
- jest to stosunek całkowitej pojemności cylindra do pojemności komory sprężania – w silnikach niskoprężnych do 11 a wysokoprężnych do 22,
3. Do czego służy układ tłokowo-korbowy i jak jest zbudowany?
- zmienia ruch posuwisto-zwrotny tłoka na ruch obrotowy wału korbowego, składa się z: tłoka z pierścieniami, sworznia, korbowodu, wału korbowego
4. Po co wał korbowy jest drążony (posiada otwory)?
- celem doprowadzenia oleju do smarowania łożysk głównych i korbowodowych
5. Jak wyglądają pierścienie tłokowe?
- uszczelniające są pełne, a zgarniające są w formie blaszek połączonych ze sobą- posiadają otwory celem odprowadzenia nadmiaru zgarnianego oleju
6. Jak zbudowany jest układ zasilania silnika wysokoprężnego?
- zbiornik, pompka zasilająca, filtry wstępnego i dokładnego oczyszczania, przewody niskiego ciśnienia, pompa wtryskowa, przewody wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze.
7. Czy układ zasilania może się zapowietrzyć?
- silnika wysokoprężnego – tak, a niskoprężnego – nie,
8. Jakie są średnie ciśnienia wtrysku?
- w większości silników 140 - 170 [atm]
9. Jak odpowietrzamy układ zasilania?
- najpierw odnajdujemy przyczynę zapowietrzenia i ją usuwamy, następnie odkręcamy pokrętło pompki zasilającej i pompujemy paliwo, odkręcamy odpowietrznik na pierwszym filtrze i pompujemy aż będzie wypływać czyste paliwo bez powietrza i zakręcamy odpowietrznik – tak postępujemy przy każdym odpowietrzniku – kończymy na pompie wtryskowej, czasem trzeba odpowietrzyć wtryskiwacze
10. Co to jest rozbieganie się silnika?
- polega to na tym, że silnik wchodzi samoczynnie na coraz wyższe obroty, a operator nie ma na to wpływu.
11. Jakie są przyczyny rozbiegania silnika?
- zacięcie listwy zębatej pompy wtryskowej, uszkodzenie regulatora obrotów.
12. Jak postępujemy przy rozbieganiu?
- opuszczamy osprzęt, odcinamy paliwo, odchodzimy na bezpieczną odległość – nie wolno przekręcać kluczyka bo uszkodzimy alternator.
13. Jakie są układy chłodzenia?
- powietrzny, cieczowy, mieszany
14. Co to jest mały i duży obieg chłodzenia?
- mały jest pomiędzy : pompa – blok- termostat – pompa
- Duży: przez chłodnicę
15. Co to jest termostat?
- urządzenie które otwiera lub zamyka duży obieg
16. Czy można pracować jak uszkodzi się termostat?
- należy go wymontować i pracować ile to jest konieczne i natychmiast po zakończeniu zadania założyć dobry termostat
17. Jaki będzie silnik bez termostatu?
- nie dogrzany
18. Jakie są przyczyny powolnego przegrzewania silnika?
- mało cieczy w układzie chłodzenia, ślizgający się pasek klinowy, kamień chłodnicy, zabrudzona chłodnica, kamień w pompie wodnej, zacinający się termostat, słabe smarowanie
19. Jakie są przyczyny nagłego wzrostu temperatury silnika?
- zerwanie paska, ścięcie klina pompy, nagły wyciek cieczy chłodzącej, uszkodzenie wentylatora, nagłe uszkodzenie smarowania silnika, brak płyny chłodzącego
20. Jakie są rodzaje napędu rozrządu?
- przez koła zębate, łańcuszek i pasek zębaty
21. Do czego służy rozrząd?
- steruje pracą silnika- otwiera i zamyka zawory
22. Kiedy wszystkie zawory są zamknięte?
- w suwie sprężania pracy
23. Jakie znasz sposoby smarowania silnika wysokoprężnego?
- rozbryzgowy i obiegowy pod ciśnieniem – rozbryzgowy nie występuje w maszynach budowlanych. W obiegowym pod ciśnieniem olej poprzez smok zasysany jest przez pompę olejową i podawany przez magistralę główną na smarowanie panewek wału oraz wałka rozrządu. Nadmiar spływa do miski olejowej
24. Co to jest turbodoładowanie?
- polega ono na dostarczeniu przez turbosprężarkę dodatkowej ilości powietrza przy równoczesnej większej dawce paliwa. Zwiększa się ilość mieszanki paliwowo-powietrznej co pozwala uzyskać większą moc silnika na tej samej pojemności. Obroty turbosprężarki sięgają 60000 - 100000 [Obr/min]
25. Jak gasimy silnik z turbodoładowaniem?
- pozostawiamy silnik na wolnych obrotach przez ok. 5 min celem obniżenia obrotów turbosprężarki oraz aby się wystudziła i nie zatarła przez brak smarowania i dopiero gasimy silnik
26. Jak zapalamy silnik z turbodoładowaniem po dłuższym postoju?
- najlepiej nasmarować łożyska turbinki (wlać olej), lub można dwa-trzy razy przekręcić rozrusznikiem bez zapalania silnika
27. Jak transportować maszynę z silnikiem turbodoładowanym?
- Po załadunku i właściwym zabezpieczeniu należy przytkać rurę wydechową (komin)
28. Co to jest przepłukanie cylindra?
- jest to moment pracy silnika, w którym równocześnie otwarte są: zawór ssący i wydechowy – pozwala to na lepsze napełnienie cylindra mieszanką paliwa z powietrzem i uzyskanie większej mocy silnika.


OGÓLNA BUDOWA MASZYN
1. Jak pracuje silnik?
2. Odpowietrzanie silnika?
3. Opisać przyczyny dymienia na: biało, czarno, niebiesko”
4. Wzrost temperatury płynu chłodzącego – przyczyny?
5. Różnica wtryskiwacz – pompowtryskiwacz?
6. Różnica wtryskiwacz – elektrowtryskiwacz?
7. Rozbieganie silnika – przyczyny , jakie podjąć działania?
8. Różnica między cztero i dwusuwem z zapłonem samoczynnym?
9. Zaświecenie się lampki ciśnienia oleju – przyczyny, jakie działania?
10. Zaświecenie się lampki ładowania – przyczyny:
11. Hamulec jazdy gąsienic?
12. Odległości od linii energetycznych?
13. Zamek hydrauliczny?
14. Zabezpieczenie wykopu?
15. Droga paliwa do silnika?
16. Budowa silnika – opisać najważniejsze elementy?
17. Klin odłamu, kąt stoku naturalnego?
18. Głębokość wykopu: do 1m, do 2m, pow 2m, pow. 4m, rozkop z kątem stoku naturalnego?
19. Akumulatory – podłączenia, gęstość elektrolity, napięcie?
20. Napęd hydrostatyczny?
21. Przekładnie do wymiany oleju przekładniowego: obrót, jazda, mosty napędowe, zwolnice, skrzynia biegów,
22. Rodzaje gruntów (str 32) np. 2 – gdzie ma stać koparka?
23. Rodzaje układów zasilania w paliwo?
24. Akumulator hydrauliczny – co to jest, kiedy pracuje: awaria, pulsacje ciśnienia, układ kontroli jazdy?
25. Rodzaje pomp wysokiego ciśnienia – rzędowe, rozdzielaczowi?
26. Przekładnie mechaniczne: olej – kontrola, jaki olej, obrót, gąsienice?
27. Mechanizm różnicowy – budowa zasada działania?
28. Jak działa silnik?
29. Co to jest klin odłamu?
30. Turbosprężarka – gdzie jest, jak działa, jaki cel stosowania?
31. Kolumna obrotu – budowa, cel stosowania, miejsce zabudowy?
32. Łożysko wieńcowe – budowa, miejsce zabudowy?
33. Droga oleju do układu jazdy w koparce?
34. Głębokość kopania koparką, gdzie odkład, skarpowanie, barierki ochraniające?
35. Napęd hydrostatyczny?
36. Napęd hydrokinetyczny.
37. Jak zmienia się biegi w koparko-ładowarce?






1. Z jakich układów zbudowana jest maszyna?
-Układ napędowy jazdy, układ kierowniczy, układ hamulcowy, układ roboczy, podwozie, nadwozie,
2. Na jakich podwoziach zbudowane są maszyny?
- kołowe – samochodowe i samojezdne,
- gąsienicowe,
- dwudrogowe (wielotorowe),
Pływające( pontonowe),
Kroczące,
3. System napędowy jazdy:
-mechaniczny – sprzęgło cierne, skrzynia biegów mechaniczna, wał napędowy, most napędowy ze zwolnicami,
- hydrokinetyczny – zmiennik momentu, skrzynia biegów przełączalna pod obciążeniem, wał napędowy, most napędowy ze zwolnicami
- hydrostatyczny – zbiornik oleju, pompa hydrauliczna, silniki hydrauliczne, rozdzielacz, zawór przelewowy, filtr oleju, przewody
4. Rodzaje dodatkowych osprzętów roboczych?
- młot do skuwania, zagęszczarka, przecinarka, widły, chwytak, hak, urządzenia czyszczące, urządzenia do korowania pni drzew, wiertnice, łyżki przesiewające, kruszące, łyżki do rozminowywania
5. Rodzaje sprzęgieł?
- mechaniczne (cierne) – działa na zasadzie tarcia,
- hydrokinetyczne – działa na zasadzie energii strumienia cieczy
6. Elementy sprzęgła hydrokinetycznego:
- wirnik pompy, wirnik turbiny, obudowa
- olej wlany w ilości ok. 80-90 % pojemności sprzęgła
7. Jakie jest przełożenie dynamiczne sprzęgła hydrokinetycznego?
- Id jest równe 1 – sprzęgło przenosi moment obrotowy
8. Co to jest zmiennik momentu?
- jest to przekładnia hydrokinetyczna zmieniająca moment obrotowy pod wpływem obciążenia zewnętrznego bez zmiany obrotów silnika
9. Wymień elementy zmiennika:
- wirnik pompy, wirnik turbiny, kierownica strumienia, obudowa
10. Ile jest oleju w zmienniku?
- pełno czyli 100% - jest to olej do przekładni hydrokinetycznych, jest tłoczony ze skrzyni biegów,
11. Ciśnienie oleju w zmienniku?
- jest to 4 – 7 [atm]
12. Przełożenie dynamiczne zmiennika?
- jest do 3,5 razy
13. Temperatura pracy zmiennika?
- to 80 – 90 stC przy wzroście określonym w DTR (110 – 120 stC) pracę należy przerwać i pozostawić silnik na wolnych obrotach do czasu schłodzenia oleju
14. Co to jest punkt sprzęgnięcia zamiennika?
- jest to punkt kiedy obroty turbiny i pompy są takie – zmiennik pracuje jak sprzęgło
15. Po czym poznajemy że zmiennik się przegrzał?
- po wskazaniach wskaźnika temp. oleju zmiennika,
- po temperaturze cieczy chłodzącej silnik
16. Wymień zalety zmiennika.
- zabezpiecza układ napędowy przed przeciążeniem, prosta budowa , mała awaryjność, ułatwia pracę operatora, płynne ruszanie bez względu na obciążenie, możliwość płynnej jazdy z bardzo małymi prędkościami, cicha i spokojna praca, tłumienie obciążeń dynamicznych
17. Wymień wady zmiennika.
- stosunkowo mała sprawność (poślizg), brak biegu wstecznego, pogorszenie efektywności hamowania silnikiem, brak możliwości uruchomienia na „popych”, niski zakres przełożeń, szybkie grzanie, większe zużycie paliwa
18. Różnice między sprzęgłem hydrokinetycznym a zmiennikiem,
- sprzęgło przenosi a zmiennik zmienia moment obrotowy,
- w zmienniku jest nieruchoma kierownica strumienia,
- w sprzęgle olej jest nalany, a do zmiennika tłoczony jest ze skrzyni biegów,
- w sprzęgle nie ma ciśnienia oleju, a w zmienniku olej jest pod ciśnieniem 4-7 [atm]
19. Co jest nośnikiem momentu obrotowego w sprzęgle hydrokinetycznym i zmienniku?
- moment obrotowy przenoszony jest przez olej,
20. Czy można uszkodzić zmiennik momentu?
- można, ale tylko poprzez przegrzanie – uszkodzone zostają uszczelnienia
21. Postępowanie w przypadku powstania zmiennika?
- przerywamy pracę, a silnik pozostawiamy na wolnych obrotach,
22. Co to jest skrzynia pełno nawrotna?
- jest to skrzynia która posiada tyle samo biegów do jazdy w przód i tył,
23. Jakie jest ciśnienie oleju na sprzęgiełkach w skrzyni biegów?
- 14 – 16 [atm], minimalne 12 [atm],
24. Kiedy można uszkodzić skrzynię biegów?
- kiedy ciśnienie oleju na sprzęgiełkach spadnie poniżej 12 [atm], to zatrą się tarcze,
- zęby mogą zostać wyłamane, jeżeli bez zatrzymania zmienimy bieg z jazy w przód na bieg wsteczny, lub bez zwolnienia zredukujemy bieg,
25. Z jakich mechanizmów jest zbudowany most napędowy?
- przekładnia główna, mechanizm różnicowy, półosie napędowe, zwolnice,
26. Po co stosujemy mechanizm różnicowy?
- celem zróżnicowania prędkości obrotowych kół lewego i prawego w czasie jazdy po łuku,
27. Do czego służy blokada mechanizmu różnicowego?
- do blokowania półosi napędowych, celem przeniesienia napędu na obydwa koła bez względu na ich opory zewnętrzne, pozwala to na wyjechanie z ugrzęźnięcia.
28. Kiedy nie wolno włączać mech. Różnicowego?
- podczas jazdy,
- kiedy kierowane są skręcone,
29. Po co doprowadzane jest powietrze z układu hamulcowego na skrzynię biegów?
- powoduje spadek ciśnienia oleju na sprzęgiełkach jazdy – napęd zostaje rozłączony
30. Dlaczego sprzęgamy pedały hamulcowe.
- aby równomiernie hamowane były koła po obu stronach pojazd,
31. Rozwiązania techniczne awaryjnych układów skrętu?
- z pompą o zazębieniu wewnętrznym umieszczoną w rozdzielaczu, napędzaną od koła kierowniczego
- z pompą napędzaną od koła jezdnego
32. Zasady demontażu i montażu koła:
- zabezpieczamy maszynę – podbudowujemy i „spinamy”
- przed demontażem obowiązkowo spuszczamy powietrze z ogumienia,
- pompujemy w „koszu” lub przykręceniu koła do felgi,
- dokręcamy koło po odpowiednim przebiegu,
33. Skąd biorą napęd pompy hydrauliczne?
- od silnika, przez wirnik pompy zmiennika momentu,




GOSPODARKA MASZYNAMI
1. Co oznacza skrót DTR i co oznacza?
- DTR – dokumentacja techniczno-ruchowa – dokument obowiązkowy, wydaje producent i znajdują się w niej rysunek lub zdjęcie maszyny, jej opis, parametry techniczne, opisy schematów elektrycznych, hydraulicznych, napędowych, instrukcja obsługi i przeglądów technicznych, sposób docierania, transportu, rozmieszczenie przyrządów k-p i sterujących. DTR ma znajdować się w kabinie maszyny
2. Kiedy czytamy DTR?
- zawsze kiedy otrzymujemy nową lub nieznaną maszynę, oraz kiedy potrzebne nam są dane np., na temat przeprowadzonej OT, czy jakiekolwiek informacje o maszynie.
3. Po co przeprowadzamy OT ?
- aby zapewnić pełną sprawność maszyny dla uzyskania bezawaryjnej i bezpiecznej pracy, a więc większej wydajności,
4. Kiedy wykonujemy OT- transportową?
- przy mianie miejsca użytkowania, jej sprzedaży, przewiezienia do NG,
5. Jak transportujemy maszynę?
- na własnym chodzie lub na przyczepie niskopodwoziowej.
6. O czym należy pamiętać przy przejazdach pok-ład?
- najważniejsze spiąć hamulce, zabezpieczyć osprzęt we właściwym położeniu, sprawdzić światłą, hamulce, ukl. kierowniczy, czy nie ma wycieków, oczyścić
7. Ile osób potrzeba do wjazdu na przyczepę?
- co najmniej dwie – jedna wjeżdża a druga kieruje
8. W jaki sposób zabezpieczamy maszynę na czas przewozu,
- po wjeździe maszyny opuszczamy osprzęt na podłogę, odprężamy układ roboczy (zerujemy), zabezpieczamy klinami i pasami odciągowymi lub linami, opuszczamy podpory, zaciągamy hamulec ręczny, wyłączamy masę. W trakcie transportu nie wolno siedzieć operatorowi w kabinie maszyny i transportować jej z odpalonym silnikiem. Należy obowiązkowo zatkać rurę wydechową.
9. Kiedy przeprowadzamy OT-magazynową?
-jeżeli maszynę nie będziemy używać przez dłuższy okres czasu, np. w zimie, oczekiwaniu na sprzedaż i innych powodów
10. Co robimy w OT-magazynowej?
- dokładnie czyścimy, ustawiamy w miejscu magazynowania, opuszczamy osprzęt i podpory, zerujemy układ, zabezpieczamy elementy korodujące, wyłączamy masę i wyciągamy akumulator. Zbiornik paliwa uzupełniamy do pełna lub całkowicie spuszczamy paliwo. Układ hydrauliczny całkowicie zalkany olejem. Co pewien okres czasu można uruchomić silnik celem jego przesmarowania.
11. Która z obsług jest najważniejsza i jak się dzieli
- OBSŁUGA CODZIENNA - przed pracą, w czasie pracy i po pracy,
12. Jak przeprowadzić OC – przed pracą?
- pewne czynności dla wszystkich maszyn są stałe, a niektóre narzucone w DTR.
Podchodzimy do maszyny i dokonujemy oględzin zewnętrznych – sprawdzamy stan ogumienia, dokręcenie kół, stan osprzętu roboczego, wszystkie połączenia przegubowe, stany oleju silnikowego (bagnetem), hydraulicznego, płyny chłodzącego, hamulcowego, elektrolitu. Sprawdzamy stan przewodów hydraulicznych, nasiąg pasków klinowych, wycieki z miski olejowej, mostów, spod wtryskiwaczy, z układu chłodzenia. Czyścimy kabinę, szyby, lusterka, schodki, podesty i możemy zapalić silnik w położeniu dźwigni sterujących „0”. Słuchamy jak pracuje silnik- sprawdzamy ciśnienie oleju, ładowanie, temperaturę płynu chłodzącego. Poruszamy bez obciążenia osprzętem roboczym. Po odjechaniu sprawdzamy układ hamulcowy i kierowniczy. Wypełniamy RD. W nowoczesnych maszynach podstawowe układy kontrolowane są elektronicznie i każdy układ posiada sygnalizację awarii lub prawidłowej pracy. Polecenia odczytujemy na ekranie komputera. W przypadku zagrożenia następuje jej awaryjne wyłączenie lub wyłączenie danego układu, np. hydraulicznego układu roboczego
13. OC- w czasie pracy?
- słuchamy pracy silnika i podzespołów, kontrolujemy wskaźniki, pracujemy w sposób bezpieczny dla siebie i otoczenia zgodny z przepisami bhp oraz przeznaczeniem maszyny
14. OC – po pracy?
- myjemy maszynę, odstawiamy w miejsce parkowania, opuszczamy sprzęt i podpory, zerujemy układ, sprawdzamy stan techniczny, uzupełniamy paliwo, wypełniamy RD oraz zabezpieczamy maszynę przed osobami postronnymi
15. Co robi operator po przyjściu do pracy?
- idzie z raportem MF-1 aby kierownik lub majster wpisał mu zadanie dzienne. Gdyby była praca zmianowa to sprawdza czy w miejscu „uwagi” są wpisy. Następnie idzie do maszyny przeprowadzić OC – przed pracą
16. Co robimy w ramach OTO-1?
To samo co przy OC + dodatkowe czynności przewidziane w DTR. OTO-1 wykonuje sam operator w miejscu pracy maszyny.
17. Co robimy w ramach OTO-2?
- czynności OTO-1 + dodatkowe przewidziane w DTR – wykonuje operator z mechanikiem w miejscu garażowania
18. KMB – co to jest i co zawiera?
- jest to KSIĄŻKA MASZYNY BUDOWLANEJ – dokument obowiązkowy. Zawiera wpisy o właścicielu maszyny, podstawowe dane techniczne i eksploatacyjne oraz informacje o przebiegu pracy maszyny – czas pracy, zużycie paliwa i innych materiałów eksploatacyjnych, wymiany podzespołów, awarie, naprawy. KMB są dwie – jedna w biurze a druga w kabinie maszyny. Wpisów dokonuje się co najmniej raz w miesiącu
19. Co to jest Raport pracy sprzętu?
- jest dokumentem nieobowiązkowym – wypełnia operator przed rozpoczęciem i po zakończeniu pracy. Wpisuje czas rozpoczęcia i zakończenia pracy swojej i maszyny, stan licznika mth, rozlicz paliwo, wpisuje przestoje i inne dzienne informacje zgodnie z wymaganiami firmy.



Bezpieczne odległości ustawienia maszyny od sieci energetycznej:
Napięcie znamionowe ślini (kV) Dopuszczalna odległość pozioma w metrach
Do 1 3
Od 1 do 15 5
Od15 do 30 10
Od 30 do110 15
Powyżej 110 30

Przygotowanie maszyny do wyjazdu na droge:
- sprawdzic hamulce, ukł. Kierowniczy,wycieki , światła, zabrudzenie pojazdu, hamulce łączymy, psi chód blokujemy

1. Ile mamy kategorii gruntów?
16
2. W jakich kategoriach może pracować koparko ładowarka?
Ładowarką częścią w klasie 1 , a koperkową w 4- a nawet 5 kategorii
3. Budowa akumulatora?
Obudowa tworzywa sztucznego, wypełniony wodnym roztworem kwasu siarkowego, ołowiane elektrony
4. W jaki sposób można łączyć akumulatory?
Szeregowo – dodaja się napiecia, równolegle – dodaje się pojemności
5. Z czego się składa układ smarowania silnika czterosuwowego?
Miska olejowa ,pompa zebata, chłodnica olejowa, filtr wstępnego oczyszczania, magistrala obrotowa ??filtr dokładnego oczyszczania
6. Odległość bezpieczna od wykopu?
Głębokość wykopu + (0,6 m -1,5 m)
Odległość obliczamy w krokach
7. Jakie są pompy hydrauliczne ?
o stałej wydajności , za pomocą kół zębatych – 250 atmosfer
o zmiennej wydajności , wielotłoczkowa osiowa , ok. 500 atmosfer
8. Czym mierzymy stopien naładowania akumulatora?
Aerometr ,
9. jaki ciezar właściwy elektrolitu
1,26- 1,28 , jeżeli jest mniejszy to należy naładować prostownikiem , max prąd ładowania 10% pojemność akumulatora
10. o ile % zwiększy się powierzchnia ziemi po wykopie ?
30%
11. elementy układu paliwowego w silniku?
Zbiornik paliwa, pompa paliwa ( daje od 1 do 3 atmosfer) ,filtr paliwa, pompa wtryskowa, wtryskiwacze
12. do czego służy zamek hydrauliczny?
W przypadku pęknięcia przewodu hydraulicznego zabezpiecza wypływ niekontrolowany oleju z siłownika – by siłownik nie opadł
13. do czego słuzy turbosprezarka?
Do zwiekszania mocy silników – w maszynach gdzie wielkość silnika nie może być wieksza
14. jakie oleje ma koparko ładowarka?
Olej silnikowy, hydrauliczny, przekładniowy
15. Jakie ciśnienia występują w kop- ład ?
olej silnikowy – do 6 atmosfer, hydrauliczny do 220atmosfer,zmiennik momentu 3-4 atmosfer, skrzynia biegów przełączna pod obciążeniem od 16- 18 atmosfer
16. w jaki sposób należy eksploatować turbosprężarkę by jej nie zatrzeć ?
nie zwiększać obrotów na wolnym silniku – ok. 3 minut, gdy bardzo długo stroi maszyna należy krecić rozrusznikiem – bez odpalania ( np. bez kompresji) , po intensywnej pracy schłodzić turbine – wolnymi obrotami
17. CO się składa na obsługe techniczna OT ?
obsługa techniczna codzienna -> oględziny zewnętrzne, ogumienie, zabezpieczenie zbiorników, stan płynów, raport pracy poprzednika, olej w silniku, olejw hydraulice, olej w skrzyni , ilość elektrolitu w aku, jeżeli jest odstojnik – zobaczyc czy nie nazbierała się woda i inne zanieczyszczenia, smarowanie kalamidek zgodnie z instrukcja
obsługa techniczna okresowa -> tu sprawdzamy całe podzespoły, instalacje elektryczna, rozruchowa, paliwowa, stan przewodów hydraulicznych , stany oleju , wymiany oleju, sprawdzamy instalacje wydechowa , dokręcamy kluczami wszystkie elementy które mogły się odkręcić,
magazynowa – zabezpiecza się wszystkie elementy które mogą się zniszczyc podczas postoju , m.in. podnosimy na kołki nasza maszyne , pod rame podstawiamy podkłady kolejowe , by nie było styku opony z podłożem , odłaczamy akumulator i chowamy w ciepłym pomieszczeniu, zabepezpieczamy wszelkie styki i urządzenia elektryczne by nie zamokły, zabezpieczamy wszelkie otwory by nie dostała się woda- rura wydechowa, wlot do TURBO sprężarki,smarujemy tłoczyska,
transportowa – tak jak magazynowa + bardzo mocno zamocować do podłoża !!! 28minuta
18. Źródła prądu?
Akumulator- źródło prądu stałego, magazynuje energie elektryczna potrzebna m.in. do rozruchu urzadzenia
Alternator , pradnica pradu zmiennego , jest wyposazony wyposażony układ prostownikowy który prad zmienny zamienia w prad stały, dzieki temu można ładować alternatorem akumulator .
19. Czym rózni się pradnica pradu stałego od zmiennego ?
w pradnicach pr. Stałego prad tworzy się w wirniku, wirującym miedzy elektromagnesami a w pradnicy pradu zmiennego elementem wirującym sa cefki a prad tworzy się w stojanie.
20. Przykład oleju występującego w koparko ładowarkach
olej silnikowy 15W40 – zimowy olej WINTER 15 W i 40 letni – połaczenie 2 olejów
21. jak rozróróznic akumulator 6V od 12 V ?
po ilości celach – korkach w obudowie
22. wszystkie elementy małego i dużego chłodzenia ?
Duze chłodzenie zawiera dodatkowo chłodnice wody .
Mały układ składa się z pompy wody, bloku silnika , termostatu który zamyka układ gdy woda jest zbyt zimna , i otwiera układ na chłodnice gdy płyn chłodniczy jest w odpowiedniej temperaturze.


23. jakie dokumenty można spotkać u operatora ?
Dokumentacja Techniczno ruchowa: DTR
- instrukcja obsługi
- instrukcja smarowania
- instrukcja wymiany oleju
- katalog czesci zamiennych
- inne dokumenty związane z eksploatacja
Ksiązka maszyny budowlanej : KMB
Zawiera Dane operatorów , dane techniczne , przeglądy remonty
Dzienny Raport pracy : dokument eksploatacyjny – zawiera:
Dane operatorów , dane maszyny , jaka prace wykonała, ile godzin pracy wykonałą, zuzycie paliwa
24. Jak podłączyć 2 akumulator do rozruchu :
+ do + , - do masy ! by nie było przeskoku iskry przy akumulatorze
25. Orbitrol ?
rozdzielacz występujący w układzie kierowniczym który precyzyjnie dozuje ilośc oleju do siłownika w układzie kierowniczym, przy dużym przekręceniu kierownicy duza dawka przy małym mała dawka.
26. Czy orbitrol działa gdy popsuje się silnik ?
działa ale trzeba mieć bardzo duzo siły by napędzić pompe zebata która pracuje z orbitrolem.
27. Układy napedu jazdy mechanicznego ?
silnik, sprzegło , skrzynia biegów , wałek napedowy, tylni most, zwojnice
28. Jaka jest bezpieczna odległośc przy pracach w ziemi ?
6 w jedną i 6 w druga strone <12m>
29. do czego służa akumulatory hydrauliczne ?
Magazynuje energie ciśnienia cieczy
30. Jakie znamy akumulatory hydrauliczne?
Ciężarkowy, sprężynowe , gazowe
31. Jak wyglada układ przekazywania napedu w układzie hydrostatycznym ?
silnik, pompa hydrauliczna,przewody wysokiego ciśnienia, rozdzielacz, silnik hydrauliczny

32. Do czego słuzy przekładnia hydrokinetyczna?
SŁuzy do zmiany obrotu wraz ze zmiana obciążenia zewnętrznego.Zmiennik momentu słuzy do zwiekszenia siły urządzenia maks. 3,5 raza
33. Budowa zmiennika momentu ?
Znajduje się zaraz za silnikiem. Składa się z 3 tarcz: pierwsza tarcza pompy , ostatnia tarcza turbiny, a w srodku kierownica , dookoła tarczy jest olej przekładniowy ( w 95%) panuje ok. 3 atmosfer .
34. układ roboczy składa się z 3 pomp hydraulicznych , jakie ?
- 1 pompa od strony silnika , najczęściej wielotłoczkowa o zmiennej wydajności , napedza układ roboczy pod ciśnieniem od 200 do 220 atmosfer.
- 2 pompa w szeregu- zazwyczaj pompa zebata wytwarza od 16 do 18 atmosfer napedza sprzegło , skrzynie biegów, przełaczania pod obciążeniem
- 3 pompa to – zebata do zmiennika momentu obrotowego, pobiera olej ze skrzyni biegów.


35. Co sprawdzamy gdy wyjezdzamy na droge?
Hamulece,łaczymy pedały hamulca, układ kierowniczy, swiatła ,zabrudzenie, psi hód blokujemy, wyłaczamy możliwość skretu tylnie osi., czy nie gubi oleju,

36. DO czego służy złacze obrotowe ?
Drzeki niej olej może przepływać z 1 czesci ruchomej do nieruchomej, napędzając np. maszyne, inaczej nazywamy kolumne obrotu, 10 % koparko ładowarek maja złacza obrotowe w czesci kopajacej.
37. wymień wszystkie elementy układu napedu jazdy hydrokinetycznego?
Silnik, zmiennik momentu , skrzynia biegów przełaczana pod obciążeniem , manulana
38. Do czego słuzy rozdzielacz?
Służy do rozdzielania ciśnienia oleju na poszczególne gałęzie układu hydraulicznego
39. Co to jest zerowanie układu hydraulicznego?
Obniżenie ciśnienia w układzie hydraulicznym do 0. np.ruszamy jakims siłownikiem podczas unieruchomionego silnika
40. Czy w układzie chłodzenia powietrzem SA termostaty ?
tak są  wentylatory
41. Do czego słuzy wezyk ( zyłka ) na wezach elektrycznych ?
By nie skręcać przewodów podczas instalacji
42. Z jakiego powodu silnik się może zapowietrzyć ?
gdy wymieniamy filtr, dostanie się bród, skonczy się paliwo, przewód się przerwie,
43. Jak odpowietrzyć pompe wtryskowa ?
Odkręcamy przewód wychodzący z pompki do filtra (przy filtrze) i pompujemy reczna pomką tak długo aż z przewodu będzie się wydostawac czysta ropa bez powietrza.dokrecamy śrubkę która odkręciliśmy.
44. jak naciągnąć gosiennice ?
koła napinające się popuszcza za pomoca siłownik hydrauliczny na smarownice reczna .





zmiennik momentu, DTR, OT,hydraulika, napięcie krokowe, odległości od lini energetycznych i przewodów w ziemi, transport maszyny i jazda po drodze publicznej. Pytania, które występowały jeszcze to wymienić rodzaje napędów, co to jest mechnizm różnicowy, rodzaje zaworów. Generalnie trzy osoby na 30 zdających uwalili ale oni nie chodzili na zajęcia i mieli znikome ilości wiedzy żeby nie powiedzieć, że nic nie wiedzieli.


1. Co to jest koparka?
2. Jak naciągamy gąsienice?
3. Co to jest klin odłamu i kat naturalny stoku?
4. Jak wygląda mechanizm napędu koparki mechanicznej a jak hydraulicznej?
5. Rodzaje pomp wtryskowych?
6. Na czym polega idea silnika wysokoprężnego?

Bezpieczne odległości ustawienia maszyny od sieci energetycznej:
Napięcie znamionowe ślini (kV) Dopuszczalna odległość pozioma w metrach
Do 1KV 3
Od 1 do 15KV 5
Od15 do 30KV 10
Od 30 do110KV 15
Powyżej 110KV 30

Przygotowanie maszyny do wyjazdu na droge:
- sprawdzic hamulce, ukł. Kierowniczy,wycieki , światła, zabrudzenie pojazdu, hamulce łączymy, psi chód blokujemy

1. Ile mamy kategorii gruntów?
16
2. W jakich kategoriach może pracować koparko ładowarka?
Ładowarką częścią w klasie 1 , a koperkową w 4- a nawet 5 kategorii
3. Budowa akumulatora?
Obudowa tworzywa sztucznego, wypełniony wodnym roztworem kwasu siarkowego, ołowiane elektrony
4. W jaki sposób można łączyć akumulatory?
Szeregowo – dodaja się napiecia, równolegle – dodaje się pojemności
5. Z czego się składa układ smarowania silnika czterosuwowego?
Miska olejowa ,pompa zebata, chłodnica olejowa, filtr wstępnego oczyszczania, magistrala obrotowa ??filtr dokładnego oczyszczania
6. Odległość bezpieczna od wykopu?
Głębokość wykopu + (0,6 m -1,5 m)
Odległość obliczamy w krokach
7. Jakie są pompy hydrauliczne ?
o stałej wydajności , za pomocą kół zębatych – 250 atmosfer
o zmiennej wydajności , wielotłoczkowa osiowa , ok. 500 atmosfer
8. Czym mierzymy stopien naładowania akumulatora?
Aerometr ,
9. jaki ciezar właściwy elektrolitu
1,26- 1,28 , jeżeli jest mniejszy to należy naładować prostownikiem , max prąd ładowania 10% pojemność akumulatora
10. o ile % zwiększy się powierzchnia ziemi po wykopie ?
30%
11. elementy układu paliwowego w silniku?
Zbiornik paliwa, pompa paliwa ( daje od 1 do 3 atmosfer) ,filtr paliwa, pompa wtryskowa, wtryskiwacze
12. do czego służy zamek hydrauliczny?
W przypadku pęknięcia przewodu hydraulicznego zabezpiecza wypływ niekontrolowany oleju z siłownika – by siłownik nie opadł
13. do czego słuzy turbosprezarka?
Do zwiekszania mocy silników – w maszynach gdzie wielkość silnika nie może być wieksza
14. jakie oleje ma koparko ładowarka?
Olej silnikowy, hydrauliczny, przekładniowy
15. Jakie ciśnienia występują w kop- ład ?
olej silnikowy – do 6 atmosfer, hydrauliczny do 220atmosfer,zmiennik momentu 3-4 atmosfer, skrzynia biegów przełączna pod obciążeniem od 16- 18 atmosfer
16. w jaki sposób należy eksploatować turbosprężarkę by jej nie zatrzeć ?
nie zwiększać obrotów na wolnym silniku – ok. 3 minut, gdy bardzo długo stroi maszyna należy krecić rozrusznikiem – bez odpalania ( np. bez kompresji) , po intensywnej pracy schłodzić turbine – wolnymi obrotami
17. CO się składa na obsługe techniczna OT ?
obsługa techniczna codzienna -> oględziny zewnętrzne, ogumienie, zabezpieczenie zbiorników, stan płynów, raport pracy poprzednika, olej w silniku, olejw hydraulice, olej w skrzyni , ilość elektrolitu w AKUMULATORZE, jeżeli jest odstojnik – zobaczyc czy nie nazbierała się woda i inne zanieczyszczenia, smarowanie kalamidek zgodnie z instrukcja
obsługa techniczna okresowa -> tu sprawdzamy całe podzespoły, instalacje elektryczna, rozruchowa, paliwowa, stan przewodów hydraulicznych , stany oleju , wymiany oleju, sprawdzamy instalacje wydechowa , dokręcamy kluczami wszystkie elementy które mogły się odkręcić,
magazynowa – zabezpiecza się wszystkie elementy które mogą się zniszczyc podczas postoju , m.in. podnosimy na kołki nasza maszyne , pod rame podstawiamy podkłady kolejowe , by nie było styku opony z podłożem , odłaczamy akumulator i chowamy w ciepłym pomieszczeniu, zabepezpieczamy wszelkie styki i urządzenia elektryczne by nie zamokły, zabezpieczamy wszelkie otwory by nie dostała się woda- rura wydechowa, wlot do TURBO sprężarki,smarujemy tłoczyska,
transportowa – tak jak magazynowa + bardzo mocno zamocować do podłoża !!! 28minuta
18. Źródła prądu?
Akumulator- źródło prądu stałego, magazynuje energie elektryczna potrzebna m.in. do rozruchu urzadzenia
Alternator , pradnica pradu zmiennego , jest wyposażony układ prostownikowy który prad zmienny zamienia w prad stały, dzieki temu można ładować alternatorem akumulator .
19. Czym rózni się pradnica pradu stałego od zmiennego ?
w pradnicach pr. Stałego prad tworzy się w wirniku, wirującym miedzy elektromagnesami a w pradnicy pradu zmiennego elementem wirującym sa cefki a prad tworzy się w stojanie.
20. Przykład oleju występującego w koparko ładowarkach
olej silnikowy 15W40 – zimowy olej WINTER 15 W i 40 letni – połaczenie 2 olejów
21. jak rozróróznic akumulator 6V od 12 V ?
po ilości celach – korkach w obudowie
22. wszystkie elementy małego i dużego chłodzenia ?
Duze chłodzenie zawiera dodatkowo chłodnice wody .
Mały układ składa się z pompy wody, bloku silnika , termostatu który zamyka układ gdy woda jest zbyt zimna , i otwiera układ na chłodnice gdy płyn chłodniczy jest w odpowiedniej temperaturze.


23. jakie dokumenty można spotkać u operatora ?
Dokumentacja Techniczno ruchowa: DTR
- instrukcja obsługi
- instrukcja smarowania
- instrukcja wymiany oleju
- katalog czesci zamiennych
- inne dokumenty związane z eksploatacja
Ksiązka maszyny budowlanej : KMB
Zawiera Dane operatorów , dane techniczne , przeglądy remonty
Dzienny Raport pracy : dokument eksploatacyjny – zawiera:
Dane operatorów , dane maszyny , jaka prace wykonała, ile godzin pracy wykonałą, zuzycie paliwa
24. Jak podłączyć 2 akumulator do rozruchu :
+ do + , - do masy ! by nie było przeskoku iskry przy akumulatorze
25. Orbitrol ?
rozdzielacz występujący w układzie kierowniczym który precyzyjnie dozuje ilośc oleju do siłownika w układzie kierowniczym, przy dużym przekręceniu kierownicy duza dawka przy małym mała dawka.
26. Czy orbitrol działa gdy popsuje się silnik ?
działa ale trzeba mieć bardzo duzo siły by napędzić pompe zebata która pracuje z orbitrolem.
27. Układy napedu jazdy mechanicznego ?
silnik, sprzegło , skrzynia biegów , wałek napedowy, tylni most, zwojnice
28. Jaka jest bezpieczna odległośc przy pracach w ziemi ?
6 w jedną i 6 w druga strone <12m>
29. do czego służa akumulatory hydrauliczne ?
Magazynuje energie ciśnienia cieczy
30. Jakie znamy akumulatory hydrauliczne?
Ciężarkowy, sprężynowe , gazowe
31. Jak wyglada układ przekazywania napedu w układzie hydrostatycznym ?
silnik, pompa hydrauliczna,przewody wysokiego ciśnienia, rozdzielacz, silnik hydrauliczny

32. Do czego słuzy przekładnia hydrokinetyczna?
SŁuzy do zmiany obrotu wraz ze zmiana obciążenia zewnętrznego.Zmiennik momentu słuzy do zwiekszenia siły urządzenia maks. 3,5 raza
33. Budowa zmiennika momentu ?
Znajduje się zaraz za silnikiem. Składa się z 3 tarcz: pierwsza tarcza pompy , ostatnia tarcza turbiny, a w srodku kierownica , dookoła tarczy jest olej przekładniowy ( w 95%) panuje ok. 3 atmosfer .
34. układ roboczy składa się z 3 pomp hydraulicznych , jakie ?
- 1 pompa od strony silnika , najczęściej wielotłoczkowa o zmiennej wydajności , napedza układ roboczy pod ciśnieniem od 200 do 220 atmosfer.
- 2 pompa w szeregu- zazwyczaj pompa zebata wytwarza od 16 do 18 atmosfer napedza sprzegło , skrzynie biegów, przełaczania pod obciążeniem
- 3 pompa to – zebata do zmiennika momentu obrotowego, pobiera olej ze skrzyni biegów.


35. Co sprawdzamy gdy wyjezdzamy na droge?
Hamulece,łaczymy pedały hamulca, układ kierowniczy, swiatła ,zabrudzenie, psi hód blokujemy, wyłaczamy możliwość skretu tylnie osi., czy nie gubi oleju,

36. DO czego służy złacze obrotowe ?
Drzeki niej olej może przepływać z 1 czesci ruchomej do nieruchomej, napędzając np. maszyne, inaczej nazywamy kolumne obrotu, 10 % koparko ładowarek maja złacza obrotowe w czesci kopajacej.
37. wymień wszystkie elementy układu napedu jazdy hydrokinetycznego?
Silnik, zmiennik momentu , skrzynia biegów przełaczana pod obciążeniem , manulana
38. Do czego słuzy rozdzielacz?
Służy do rozdzielania ciśnienia oleju na poszczególne gałęzie układu hydraulicznego
39. Co to jest zerowanie układu hydraulicznego?
Obniżenie ciśnienia w układzie hydraulicznym do 0. np.ruszamy jakims siłownikiem podczas unieruchomionego silnika
40. Czy w układzie chłodzenia powietrzem SA termostaty ?
wentylatorytak są
41. Do czego słuzy wezyk ( zyłka ) na wezach elektrycznych ?
By nie skręcać przewodów podczas instalacji
42. Z jakiego powodu silnik się może zapowietrzyć ?
gdy wymieniamy filtr, dostanie się bród, skonczy się paliwo, przewód się przerwie,
43. Jak odpowietrzyć pompe wtryskowa ?
Odkręcamy przewód wychodzący z pompki do filtra (przy filtrze) i pompujemy reczna pomką tak długo aż z przewodu będzie się wydostawac czysta ropa bez powietrza.dokrecamy śrubkę która odkręciliśmy.
44. jak naciągnąć gosiennice ?
koła napinające się popuszcza za pomoca siłownik hydrauliczny na smarownice reczna .

1) Co oznacza pojęcie „napęd hydrauliczny”?
2) Wymień rodzaje pomp hydraulicznych
3) Wymień parametry charakteryzujące pompę hydrauliczną oraz w jaki sposób można zmieniać wydajność w pompach o zmiennej wydajności?
4) Wymień rodzaje cylindrów hydraulicznych
5) Jaką rolę spełnia zawór przelewowy a jaką przeciążeniowy?
6) Wymień rodzaje filtrów stosowanych w układach hydraulicznych
7) Jaką rolę spełnia regulator ciśnienia (akumulator hydrauliczny)?
8) W jakich jednostkach wyrażane jest ciśnienie w układach hydraulicznych?
9) Czym kierujesz się przy doborze średnicy przewodu hydraulicznego?
10) Na czym polega i w jakim celu wykonuje się zerowanie układu hydraulicznego?

[ Dodano: Sro Sty 28, 2009 11:35 pm ]
HYDRAULIKA
PRZYKŁADOWE PYTANIA KONTROLNE:
Co oznacza pojęcie napęd hydrauliczny?
Napędami hydraulicznymi nazywa się takie napędy , w których przekazywanie energii mechanicznej odbywa się za pomocą cieczy.
Wymień rodzaje pomp hydraulicznych?
A) pompa zębata, para kół zębatych napędzanych znajdująca się w szczelnej obudowie, posiada przestrzeń niskiego ciśnienia (ssąca) i przestrzeń wysokiego ciśnienia.
B) pompa wielotłoczkowa osiowa o stałej lub zmiennej wydajności, z tarczą wychylną, lub wychylnym wirnikiem.
C) pompa wielotłoczkowa promieniowa, stała lub zmienna.
D) pompa śrubowa:
-Wszystkie wyszczególnione pompy z wyjątkiem śrubowej mogą być zastosowane jako silniki hydr., pracują w układzie odwrotnym.
Wymień parametry charakteryzujące pompę hydrauliczną oraz w jaki sposób można zmieniać wydajność w pompach o zmiennej wydajności?
A) wydajność- Q- ilość przepompowanej cieczy 〖dm〗^3/min, m^3/h silniki hydr. Wyrażają pobór cieczy nazwą - chłonność- 〖dm〗^3/min, m^3/h.
B) Ciśnienie – jednostki 1at/KG/〖cm〗^2, 1Mpa≈0,1kg, 1Bar≈1at.
C) Moc układów – N /KW/ N=p∙Q
p- ciśnienie Q- wydajność(〖dm〗^3/min)
D) Prędkość ruchu obrotowego n/min lub n/h
-n- obroty na min
Wydajność pomp wt-oś możemy zmieniać przez zmianę skoku tłoczków- tj. przez pochylenie od 0 do max kąta pochylenia < wirnika lub tarczy pochylnej p……….oś.
lub w pompach promieniowych przez zmianę mimośrodk wirnika względem obudowy./2e/ - s – kok – e – wymiar mimośrodk
Wymień rodzaje cylindrów hydraulicznych?
A) Cylindry z jednostronnym łożyskiem/jednostronnego lub dwustronnego działania.
B) Cylindry nurnikowe jednostronnego działania.
C) Cylindry teleskopowe.
Jaką rolę spełnia zawór przelewowy a jaką przeciążeniowy?
A) Zawory przelewowe (ciśnieniowe) mają za zadanie odprowadzenie nadmiaru cieczy do zbiornika lub do innej gałęzi układu hydr. /100%pn/
B) Zawory bezpieczeństwa służą do zabezpieczenia układu hydr. przed nagłym wzrostem ciśnienia ponad dopuszczalną wartość /ciśnieniowe 110% pn/
Wymień rodzaje filtrów stosowanych w układach hydraulicznych?
A) materiały – materiały ceramiczne i spieki, filtry magnetyczne, siatki i druty, płytki metalowe-szczelinowy.
Klasyfikacja w zależności od dokładności filtrowania
/zgrubnego oczyszczania – dokładność do 0,1mm
średniego oczyszczania – dokładność do 0,01
b. dokładnego oczyszczania – dokładność do 0,001mm
umiejscowienie filtrów w układzie
C) filtry wlewowe
D) filtry ssawne
E) filtry niskociśnieniowe
F) filtry średnio i wysokociśnieniowe.
Jaką rolę spełnia regulator ciśnienia (akumulator hydrauliczny)?
Akumulatorami hydraulicznymi - nazywamy elementy służące do magazynowania cieczy pod ciśnieniem.
/uzupełniają przecieki, wygładzają pulsację ciśnień. Itp.

W układach hydr. pracujących okresowo /sterowanie/
utrzymują ciśnienie w sposób ciągły. Wyposażone są w zawór automatycznego rozładowania.

do silnika lub siłownika





rozdzielacz
Akumulator

zawór
automatycznego
rozładowania

pompa
zbiornik


W jakich jednostkach wyrażane jest ciśnienie w układach hydraulicznych?
AT KG/〖cm〗^2- 1KG/〖cm〗^2 0,098 MPa 0,988 Bar
~ 0,1 MPa ~ 1KG/〖cm〗^2.
Czym kierujesz się przy doborze średnicy przewodu hydraulicznego?
Przy doborze przewodu hydraulicznego decyduje dopuszczalna prędkość przepływu /m/sek/
Które jest dla przewodów:
ssących - 1÷2m/sek
tłoczących 8÷15m/sek.
Ѵ=1000Q/F to
Ѵ- prędkość przepływu w m/sek
Q- natężenie przepływu 〖dm〗^3/s
F- pole powierzchni przekroju przewodu w m^2
F= 1000Q/Ѵ F = (πd^2)/4 to d= √(4F/π)
d- średnica wewnętrzna przewodu w /m/
d mm=1000xd(m)

Na czym polega i w jakim celu wykonuje się zerowanie układu hydraulicznego?
Przed naprawą układu hydraulicznego / demontaż instalacji/ należy wyzerować ciśnienia./ Odkręcić korek na zbiorniku i odczekać parę minut. Odkręcić zawór odcinający w zbiorniku a wyciskający olej zbierać w podstawionym naczyniu. Następnie odpowietrzać układ odkręcając zaślepki i złączki w instalacji i spuszczając olej odpowietrzając, go i zbierać do naczynia. Zaślepki należy zakręcać. Przed zerowaniem układu, zabezpieczyć elementy robocze przed opadaniem przez pewne podparcie. Po wyzerowaniu wykonywać dopiero naprawę układu hydr.
Naprawę wykonuje uprawniony serwis lub konserwator działu utrzymania ruchu posiadający wymagane uprawnienia.

1. Jakie są przyczyny przegrzewania się silnika.
2. Układ chłodzenia, termostat - budowa zasada działania.
3. Hydrostatyczny układ roboczy.
4. Pompa wielotłoczkowa osiowa- zasady działania.
5. Zjawisko kawitacji, rola zaworu anty kawitacyjnego.
6. Różnica między pompą a silnikiem hydraulicznym


Wysłany: Czw Mar 26, 2009 8:17 am


________________________________________
1.Jakie informacje zawiera DTR? 2.Co powinien zrobic operator przed przystapieniem do pracy na nieznanym typie maszyny? 3.Wymien fazy eksploatacji 4.Wymien rodzaje plynów eksploatacyjnych w maszynie 5.Omów układ chłodzenia i smarowania w silniku 6.Czynności obsługowe silnika 7.Wymien i omów rodzaje obsług technicznych 8.Wymień elementy układu zasilani paliwem 9.Odpowietrzanie ukladu paliwowego 10.Przyczyny rozbiegania sie silnika 11.Cel stosowania turbosprezarki oraz sposoby uruchamiania i gaszenia silnika z turbosprezarką 12.Co zrobisz gdy zapali sie kontrolka braku cisnienia oleju w silniku lub zbyt wysoka temperatura 13.Wymien elementy ukladu hydraulicznego 14.Jakie znasz rodzaje zaworow hydraulicznych 15.Zerowanie układu hydraulicznego 16.Zawor typu zamek hydrauliczny 17.Wymien elementy ukladu elektrycznego w maszynie 18.Budowa akumulatora 19.Czynności obsługowe akumulatora 20.Sposoby łaczenia akumulatorow oraz skutki tych połączen 21.Jakiej pomocy nalezy udzielic osobie nieprzytomnej 22.Klin odłamu 23.Odległosci od lini elektrycznych 24.Kategorie gruntów 25.Organizacja pracy budowy 26.Budowa i zasada dzialania zmiennika momentu 27.Wady i zalety zmiennika momentu 28.Układ przeniesienia napedu(wymienic po koleji elementy) 29.Do jakich prac słuzy koparko-ładowarka 30.Ogolna budowa koparko -ładowarki 31.Awaryjny układ skrętu 32.Sposoby zabezpieczania wykopów

Max65
Nowicjusz

  • Posty: 2
  • Rejestracja: 22 Mar 2014 22:13

Maszyna: volvo

Firma: ata


Re: Pytania na egzaminie.

Postprzez wasabi_ » 11 Kwi 2014 16:49

Po co w koparko-ładowarkach są rozdzielone hamulce tj. osobno na lewe koło lub prawe?

Chwila ciszy...zastanawiam się i po 20 sekundach wyszeptałem pod nosem: "Żeby było lepiej skręcać/zawracać...?..."

Czekałem na reakcje egzaminatora chyba z 10 sekund, zanim się uśmiechnął i głośno powiedział:
"No pewnie, że tak. Dzisiaj na placach budów jest tak ciasno, że czasem koparki muszą "w miejscu" zawracać"

To było takie podchwytliwe, ale z życia wzięte :D
<blondynka> odpowiedz mi tak lub nie, ok?
<facet> ok
<blondynka> dlaczego mezczyzni zartuja z blondynek?
<facet> tak

Awatar użytkownika
wasabi_
Pomocnik operatora

  • Posty: 56
  • Rejestracja: 05 Paź 2011 19:19
  • Miejscowość: Polska południowo wschodnia

Maszyna: JCB 4CX, JCB 8080


Pytania na egzaminie.

Postprzez korba71 » 11 Kwi 2014 22:28

Ten nędzny temat ciągnie się od 2007, pytania jak i odpowiedzi są banalnie proste, ktoś kto tu zaglądnie będzie przerażony, na każdym kursie dają materiały, wystarczy kur... zamiast na piwo za przystankiem, pójść parę razy na wykłady.

Awatar użytkownika
korba71
Fachoperator

  • Posty: 2158
  • Rejestracja: 10 Sty 2011 22:38
  • Miejscowość: Chorzów
  • Pochwały: 43

Maszyna: volvoec210blc


Pytania na egzaminie.

Postprzez peckiel » 12 Kwi 2014 08:05

Jestem tego samego zdania co korba71. Wystarczy posiedzieć i posłuchać na wykładzie a egzamin zdasz. Druga sprawa to tak jak kolego pisze wyżej, że dają materiały. U mnie dawali kserówki na każdych zajęciach. Na początku kursu dali Instrukcję maszyny na której będziesz zdawał i książkę na czas kursu, którą później trzeba było zwrócić. Wszystko sobie można pokserować, ale nie lepiej wejść na forum, zadać pytanie i odpowiedź mieć na tacy a później pójść na browara i czekać aż egzamin ktoś za nas zda :lol: :lol:
Roboty ziemne i drogowe, sprzedaż kruszyw, wynajem maszyn

Awatar użytkownika
peckiel
Fachoperator

  • Posty: 4455
  • Rejestracja: 05 Mar 2009 22:55
  • Miejscowość: Podlaskie
  • Pochwały: 95

Maszyna: Liebherr A904,Liebherr 576,JCB JS220LC

Firma: Roboty Ziemne i Drogowe


Pytania na egzaminie.

Postprzez mechanior » 12 Kwi 2014 22:48

trzeba by to w końcu zamknąć...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Pytania na egzaminie.

Postprzez Mateusz1993 » 06 Paź 2014 14:34

Mateusz1993 napisał(a):
Mateusz1993 napisał(a):10 czerwca mam egzamin na ładowarkę klasa III. Dostałem materiały do nauki od brata który robił kursy na maszyny budowlane. Dokładnie pytania + odpowiedzi



i jest pozytyw :D

na 35 osób zdających, 4 osoby nie zdały.


Opole - INTERWIEDZA



Ale ten czas zleciał masakra. :D ! Panowie w skrócie od 2 lat pracuję na ładowarce na kopalni :D Wiadomo najpierw bez uprawnień teraz z uprawnieniami:D Pracuję na Ł-200 i Ł-34 :D

Krótko zwięźle i na temat.

25 października mam egzamin na Ładowarkę klasa II. Jakich pytań mogę się spodziewać ? Powtórzę Ładowarka Klasa II

Mateusz1993
Nowicjusz

  • Posty: 20
  • Rejestracja: 30 Kwi 2013 23:12

PoprzedniaNastępna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 7 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej