wibako

wyciek płynu chłodzącego

Moderator: mechanior

wyciek płynu chłodzącego

Postprzez Lukaszx » 01 Lis 2011 18:40

Witam. Panowie załączylem zdjecie i w tym czerwonym prostokacie pojawia mi sie plyn chlodniczy, nie duzo ale powoli saczy.. czy cieknac moze miedzy blokiem a rozrzadem czy cieknie on z gory spod hmm termostatu jak sie nie myle?? i da sie to jakos zrobic bez wyciagania pompy paliwa??
Załączniki
tn_20111031405.jpg

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 158
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 17:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Cat m312, Jcb 3cx, Terex Tw85,

Firma: xxx


Reklama

simmet

wyciek płynu chlodniczegp

Postprzez dawidg2 » 01 Lis 2011 19:23

Trzeba uszczelnić. W tych silnikach niestety częsta przypadłość. Nasila się wyciek z nadejściem zimy.

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 6204
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 20:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 134

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Re: wyciek płynu chlodniczegp

Postprzez Lukaszx » 01 Lis 2011 19:29

Taa jakby coraz bardziej ale no czy miedzy rozrzadem a blokiem?? bo ciezko to zaobserwowac czy z gory cieknie czy miedzy blokiem, duzro roboty??

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 158
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 17:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Cat m312, Jcb 3cx, Terex Tw85,

Firma: xxx


wyciek płynu chlodniczegp

Postprzez dawidg2 » 01 Lis 2011 20:41

Tak między rozrządem a blokiem pewnie leci. Co do roboty to niestety tego nie robiłem, choć u mnie też tam leci.

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 6204
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 20:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 134

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Re: wyciek płynu chlodniczegp

Postprzez Marcindrze » 01 Lis 2011 20:55

Witam

Kolego napewno ten wyciek jest spowodowany miedzy blokiem a pokrywa rozrzadu. Wymieniałe to kiedys w swoim modelu C i nawet nie trzeba demontowac pompy paliwa bo sciagniesz ja razem z obudowa rozrządu. Niestety troszke roboty jest aby sie dostac. jak masz troszke pojecia o silnikach to opanujesz to sam. Podstawa to po zdjeciu kap rozrzadu ustawic silnik na znaki tak aby wszystkie koła pokrywały sie znakami. Pompe paliwa nalezy zblokowac( nie odkrecac koła zebatego na pompie) i potem rozbierasz cały rozrzad po zdjeciu kół zebatych odkrecasz całą obudowe przykręcona do bloku.proponuje zdemontowac chłodnice silnika.

Awatar użytkownika
Marcindrze
Fachoperator

  • Posty: 873
  • Rejestracja: 23 Sie 2009 20:18
  • Miejscowość: centralna Polska
  • Pochwały: 14

Maszyna: CAT 428E/2 CAT 432F PREMIER, CAT 301.7d

Firma: MARKOP


wyciek płynu chlodniczegp

Postprzez DMSERWIS » 01 Lis 2011 21:08

Pompa jest na klinie więc nie da się źle założyć.

DMSERWIS
Fachoperator


wyciek płynu chlodniczegp

Postprzez mechanior » 01 Lis 2011 21:47

proste jak obieranie ziemniaków
obowiązuje jedna zasada: ZERO SILIKONU !! popularne szczeliwo potrafi rozpuścić niektóre uszczelki...
nic nie trzeba blokować ani ustawiać
rozbierasz wszystko wraz z miską olejową
wymieniasz zestaw uszczelnień:
uszczelka blok-rozrząd
uszczelka pokrywy rozrządu
uszczelka pompy wody
uszczelka bloku termostatu
uszczelka pokrywy termostatu
uszczelka misy olejowej
uszczelniacz koła pasowego wału

demontujesz kolejno: osłonę wiatraka, wiatrak (bywa trudno), osłonę chłodnicy, przewody chłodnicy górny i dolny, alternator z napinaczem i uchwytem, pompę wody, zanim dobierzesz się do termostatu zdejmij podstawę wiatraka potem przewody czujników na termostacie, obudowę termostatu, dolną osłonę silnika, wał przedni, miskę olejową (trzeba sobie dobrze ustawić wał lub podnieść jedno koło w powietrze bo inaczej miska zaklinuje się o uchwyt krzyżaka mostu więc warto mieć możliwość obrotu wałem), chłodnicę wystarczy odkręcić od płaskowników mocujących do przedniej atrapy i mocno przechylić do przodu, po zablokowaniu jej w takiej pozycji swobodnie operujemy między nią a silnikiem
rozpinamy 2 przewody ogrzewania pamiętając ich położenie
potem koło pasowe wału (12kątna trzynastka!), pokrywę rozrządu, koło pompy (albo 1 centralna nakrętka na klucz 22 albo 4 śrubki na klucz 10, wtedy nie ma klina), koło pośrednie (3 śruby klucz 13, warto zaznaczyć położenie podkładki mocującej bo otwory śrub są niesymetryczne), koło wałka (śruba na klucz 15mm), potem odkręcamy 8 śrub pod kołami i zdejmujemy obudowę
teraz widać źródło problemu czyli uszczelkę a raczej jej zdrewniałe resztki
wszystkie obudowy dokładnie czyścimy z resztek uszczelek, czasem zajmuje to kilka godzin
w bloku jest jeden "strategiczny" gwintowany otwór nie używany w tej konfiguracji silnika, ale znajduje się on na krawędzi uszczelniającej obudowy, to on zazwyczaj jest winowajcą wycieku, warto go zaślepić miękką śrubą którą potem odcinamy równo z blokiem i szlifujemy "na gładko" tak by nie uszkodzić/porysować powierzchni bloku
równie często woda jest wyciskana przez newralgiczną górną krawędź obudowy, warto sprawdzić czy aluminium obudowy nie skorodowało powodując powstanie otworów lub wżerów na płaszczyznach uszczelniających
mogą się też pojawić pęknięcia w okolicach mocowania podstawy wentylatora, spowodowane zbyt mocnym dociąganiem jej śrub lub innymi nieprawidłowościami (zerwanie jednej śruby, uszkodzenie wentylatora, łożyska podstawy itp)

pompy paliwa nie demontuję z silnika, nie ruszam też jej przewodów paliwowych, po zdjęciu jej koła i odkręceniu 3 nakrętek mocowania kołnierza pompa pozostaje na miejscu a obudowa do której jest zamontowana schodzi bez żadnego problemu
to oszczędza wiele czasu...

montaż w odwrotnym kierunku
przy rozbieraniu nie trzeba ustawiać i blokować rozrządu bo koła posiadają cechy i po ustawieniu wszystkich wałków w odpowiedni sposób, zgraniu cech na kołach skręcamy wszystko porządnie - MUSI ZADZIAŁAĆ
obowiązkowo wymieniamy olej i filtr oleju silnika
warto przy okazji zdjąć pokrywę klawiatury i ustawić zawory oraz wymienić uszczelkę pokrywy (jednorazówka)

jak mi się coś przypomni to dopiszę... robiłem to ostatnio w zeszłym tygodniu ale to już taka rutyna że mogę czegoś w tej chwili nie pamiętać... takie naprawy wykonujemy czasem kilka razy w miesiącu...

jeśli nie ma komplikacji (urwane śruby, uszkodzone gwinty itp) zajmuje mi to około 8-10h
oczywiście niezbędny komplet uszczelnień posiadam na magazynie w ilości 3 zestawów do każdego silnika 3054 :mrgreen:

EDIT: zapomniałem powiedzieć że trzeba spuścić płyn chłodniczy (także z bloku) i olej
zacząłbym jednak od rozebrania i uszczelnienia termostatu, to jedyne miejsce gdzie można użyć silikonu oczywiście bez przesady jeśli chodzi o ilość, często to plastikowa lub żeliwna (w starszych silnikach) podstawa termostatu jest źródłem przecieku

jeśli jeszcze tej procedury nie spisałem to proszę administrację o wrzucenie opisu naprawy do tutoriali
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: wyciek płynu chłodzącego

Postprzez Marcindrze » 02 Lis 2011 16:00

Koledzy niektóre rzeczy nie sa tak oczywiste jak sie wydaje niektórym. Pisanie ze nie trzeba ustawiac silnika na znaki podczas demontażu kól rozrzadu jest tu raczej nie na miejscu. Poza tym nie trzeba demontowac całej miski olejowej silnika a wystarczy odrecic od przodu pare srub mocujacych miske z obudowa silnika. Pompe mozna nie blokowac ale gorzej jak ktos nam pokreci o 180 stopni. Mechanior piszesz ze zero silikonu a przecie nowe silniki perkinsa sa skręcane na uszczelki i np. miska olejowa na silikon-specjalna masa szybko schnąca jaka stosuje sie w miskach samochodowych.

Awatar użytkownika
Marcindrze
Fachoperator

  • Posty: 873
  • Rejestracja: 23 Sie 2009 20:18
  • Miejscowość: centralna Polska
  • Pochwały: 14

Maszyna: CAT 428E/2 CAT 432F PREMIER, CAT 301.7d

Firma: MARKOP


Re: wyciek płynu chłodzącego

Postprzez mechanior » 02 Lis 2011 18:27

wybacz ale jak napisałem robię to kilka razy w miesiącu więc WIEM CO PISZĘ
koła posiadają widoczne oznakowanie i nie da się ich założyć w dowolny sposób na wałki, po zdemontowaniu całości wystarczy poustawiać rozrząd na znaki na kołach, kołem pompy możesz kręcić ile chcesz bo też jest na nim wyraźna cecha i blokada GMP co już zresztą opisywałem kilkukrotnie na forum przy okazji opisu JAK ZDEMONTOWAĆ POMPĘ WTRYSKOWĄ

miskę radzę zdemontować bo już kilkakrotnie miałem przypadki że klienci po właśnie takim częściowym demontażu mordowali silnik przez resztki uszczelek dostające się podczas czyszczenia do miski i dalej do pompy oleju, dlatego POLECAM DEMONTAŻ MISKI zwłaszcza osobom które nie mają zbyt dużego doświadczenia technicznego, sam zazwyczaj ściągam miskę by sprawdzić czy nic się niepokojącego nie dzieje z silnikiem, wyczyścić ją z osadów i usunąć dokładnie wodę która się tam dostaje podczas demontażu rozrządu, często też cieknie zwłaszcza "trafiona" kilka razy od spodu przeszkodami w terenie

silikon komercyjny tak się ma do specjalistycznych past uszczelniających stosowanych w nowoczesnych silnikach jak handlowa pasta do zębów wobec preparatów dentystycznych stosowanych w gabinetach
sam stosuję specjalną pastę uszczelniającą ale jej 200ml pojemnik (pod ciśnieniem, sama się wyciska) kosztuje prawie 100 pln
stosuję też pastę RENZOSIL, niewiele tańszą ale polecaną przez producentów do stosowania tam gdzie fabrycznie nie stosuje się uszczelek tylko kleje/szczeliwa płynne
wszystkie te specyfiki trzeba umieć nakładać by nie przesadzić z ilością, pozostałości wyciśnięte do obudowy rozrządu czy miski mogą się dostać do oleju czy płyny chłodzącego i spowodować uszkodzenia, co zresztą zdarza się dosyć często
jak widzę silnik OCIEKAJĄCY NA CZERWONO jak niedorżnięte bydło to od razu mi się agresor załącza, można przecież kupić mniej lub bardziej oryginalny zestaw uszczelek i zapomnieć o silikonie albo stosować go jedynie w newralgicznych punktach lub jako klej np na misce olejowej gdzie warto mieć uszczelkę zamocowaną dla wygodnego i pewnego montażu
ale nie! bo jak coś jest tanie to trzeba kupić 2 tubki i ZAJE..Ć WSZYSTKO NA CZERWONO żeby kapało, w końcu stać nas na wydanie 7 pln na następna tubkę!...
btw: miski i obudowy są klejone ale szczeliwo jest nakładane precyzyjnie przez robota lub za pomocą specjalnego szablonu który np do JCB można kupić wraz z tubką pasty uszczelniającej i taki zestaw nosi nazwę "uszczelka misy olejowej"
więc podtrzymuję hasło ZERO SILIKONU, bo dobry zestaw uszczelek nie potrzebuje żadnych "wspomagaczy" by uszczelnić rozrząd
a profesjonalne szczeliwa płynne nie mają z popularnym czerwonym silkonem nic wspólnego
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: wyciek płynu chłodzącego

Postprzez Marcindrze » 03 Lis 2011 09:43

Mechanior kazdy sposób jest dobry ale jak ty masz doswiadczenie to możesz naprawiac na skróty- i szacunek za to. Jednak kolega nie naprawia tego na co dzien wiec niech dla swietego spokoju ustawi rozrzad na znaki. Pompa paliwowa jest na klinie. Uszczelek nie zakładam na silikon jest taka specjalny płyn nie pamietam nazwy smarujesz uszczelke ona staje sie elestyczna po tym płynie i w momencie dokrecania układa sie nie powodujac syfu w silniku lub polecam nasmarowac starym spodobem delkinatnie smarem. NO chyba ze kolega kupi sobie oryginały uszczelek to one maja w sobie już mase która pod wpływem temp. uszczelnia sie.
O dziwo mam kolegow co pracuje w TOYOCIE tam w silnikach stosuje sie same szczeliwo zamiast uszczelek oprócz uszczelki głowicy i kolektorów. Tak samo jesli chodzi o nowe ciagniki tam praktycznie w skrzyni biegów wszystko skrecane jest na specjalne sczeliwo.

Awatar użytkownika
Marcindrze
Fachoperator

  • Posty: 873
  • Rejestracja: 23 Sie 2009 20:18
  • Miejscowość: centralna Polska
  • Pochwały: 14

Maszyna: CAT 428E/2 CAT 432F PREMIER, CAT 301.7d

Firma: MARKOP


wyciek płynu chłodzącego

Postprzez mechanior » 03 Lis 2011 10:23

dodam tylko że te czerwone uszczelki CATa rozpuszczają się pod wpływem jakichkolwiek specyfików typu silikon więc efekt jest odwrotny, kilkukrotnie już składałem silnik na uszczelniaczu przemysłowym (poliuretan stosowany w zakładach ISUZU) lub grubowarstwowej paście akrylowej ale jednak między blok i obudowę rozrządu dawałem uszczelkę...
miskę olejową i wszelakiego rodzaju pokrywy, obudowy czy pompę wody można zamontować bez uszczelki, trzeba tylko mieć specjalny GRUBOWARSTWOWY specyfik bo mała dokładność obróbki powierzchni (odlew, wypraska) powoduje że mogą powstać szczeliny, dlatego zalecam stosowanie uszczelek które mają zdolność wypełniania takich niedokładności (normalne, dostępne na rynku uszczelki)
nakładanie past i szczeliw płynnych jest pracochłonne, wymaga zegarmistrzowskiej precyzji i dokładności, same środki też nie są tanie...

skrzynie biegów nawet w poczciwym 428C są składane bez uszczelek, ale tam powierzchnia jest precyzyjnie frezowana w celu zachowania pasowań łożysk i kół a jako dodatkowe uszczelnienie stosuje się cienkowarstwowy anareobowy płyn Loctite
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


wyciek płynu chłodzącego

Postprzez sebek* » 09 Mar 2012 22:49

Nie wiem jaka jest konstrukcja misy w CATach ale ostatnio przy wyciąganiu pompy do regeneracji i uszczelniałem obudowę rozrządu. Miałem zamiar nie zdejmować miski nawet po przeczytaniu postu Mechaniora, bo po co skoro lenistwo (najgorszy wróg mechanika naprawiacza) i nie tylko mówił że lux to zrobiłem nic się nie nasypało, a płyn który się dostał wyleci przy zmianie oleju a reszta wyparuje. Wyszło tak że sumienie gryzło i ją wykręciłem, po czym patrze i własnym oczom nie wierze. Za żebrowaniem było 0,5 litra płynu chłodniczego z syfem włącznie. Oprócz garści piachu nie może być nic lepszego do smarowania silnika. morał z tego taki co pisze kolega Mechanior to święte

sebek*
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 17 Wrz 2011 14:15
  • Miejscowość: warmińsko mazurskie

Maszyna: 4cx


Re: wyciek płynu chłodzącego

Postprzez Michał 428c » 10 Mar 2012 12:16

Dużo roboty. Współczuje kolego. Przeżywałem to w styczniu tego roku zajeło mi to 2 dni. Dla ułatwienia wydrukowałem sobie zalecenia Mechaniora krok po kroku i udało się :D. Powodzenia

Michał 428c
Pomocnik operatora

  • Posty: 54
  • Rejestracja: 28 Gru 2011 21:24

Maszyna: Caterpillar 428c 99r


Re: wyciek płynu chłodzącego

Postprzez Lukaszx » 23 Sty 2013 21:16

panowie takie uszczelki beda ok??

Image


Image


Image

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 158
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 17:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Cat m312, Jcb 3cx, Terex Tw85,

Firma: xxx


wyciek płynu chłodzącego

Postprzez mechanior » 23 Sty 2013 22:17

bardzo fajny i uniwersalny zestaw
ale do jakiego silnika to potrzebujesz?
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


wyciek płynu chłodzącego

Postprzez Lukaszx » 23 Sty 2013 22:25

5HK50797
arr 1065001

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 158
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 17:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Cat m312, Jcb 3cx, Terex Tw85,

Firma: xxx


wyciek płynu chłodzącego

Postprzez mechanior » 23 Sty 2013 23:42

nie mam dostępu w tej chwili do katalogów
nie widzę w zestawie uszczelki pompy wody i wydaje mi się że wykrój tej z która stanowi obwód arkusza na 3cim zdjęciu nie zgadza się z tym co jest w silniku 5HK

różnica jest taka że w silniku 7BJ pompa wody jest na oringach a łącznik chłodzenia głowicy jest osobnym elementem przykręconym u góry pompy wody też na oring
w twoim silniku pompa wody jest na uszczelkę a łącznik głowicy jest zespolony w odlewie obudowy rozrządu co zmienia kształt uszczelki z 3go zdjęcia, na samym jej dole (wg położenia ze zdjęcia a nie z silnika) powinna być dłuższa

mam takie uszczelki na stanie niestety tylko w oryginale w cenie około 170 pln netto (czyli prawie tyle ile kosztuje CAŁY zestaw Perkinsa w zamienniku)

reszta czyli uszczelka blok-rozrząd, miski olejowej, podstawy filtra oleju będą pasować bo są identyczne we wszystkich Perkinsach serii 1000
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: wyciek płynu chłodzącego

Postprzez Lukaszx » 24 Sty 2013 21:29

A raczej by sie przydała ta uszczelka?? czy da rade jakims spoiwem??
to jaki jest moj motor 1000 ile?? kurcze no taa za komplet dalem 160zł... kurcze

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 158
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 17:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Cat m312, Jcb 3cx, Terex Tw85,

Firma: xxx


wyciek płynu chłodzącego

Postprzez mechanior » 24 Sty 2013 22:47

1004, tylko że sa dwa modele, starszy i nowszy
zrób zdjęcie pompy wody z boku
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


wyciek płynu chłodzącego

Postprzez Lukaszx » 25 Sty 2013 18:25

Jedynie jakie mam zdjecia to takie moze stykna,:

Image


Image

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 158
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 17:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Cat m312, Jcb 3cx, Terex Tw85,

Firma: xxx


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej